Meniu

Regim colon iritabil: Ce sa mananci pentru a ameliora simptomele

Actualizat pe:
Scris de Dr. Crina Pop

Sindromul colonului iritabil (SCI) este o afecțiune frecventă a sistemului digestiv. Acesta provoacă simptome precum crampe la stomac, balonare, diaree și constipație și tind să apară și să dispară de-a lungul timpului, dar pot dura zile, săptămâni sau luni la un moment dat. De obicei, această problemă persistă toată viața, și poate fi foarte frustrant să trăiești cu ea, având un mare impact asupra vieții de zi cu zi. Nu există un tratament, dar schimbările de dietă și medicamentele pot ajuta adesea la controlul simptomelor. 

Sfaturi generale de dietă pentru ameliorarea simptomelor sindromului colonului iritabil

Lucruri generale de luat în considerare înainte de dietă

  • Se recomandă pregătirea mâncării acasă folosind ingrediente proaspete
  • Trebuie ținut un jurnal cu toate mesele și cu orice simptome experimentate, care declanșează sindromul intestinului iritabil.
  • Se recomandă identificarea unor metode de relaxare
  • Este recomandată mișcarea fizică
  • Se pot încerca probioticele timp de o lună pentru a observa dacă ameliorează simptomele.

Cum pot fi ameliorate crampele și balonarea?

  • Consumând ovăz (de exemplu, terci de ovăz) în mod regulat
  • Consumând până la o lingură de semințe de in (întregi sau măcinate) pe zi
  • Evitând alimentele greu de digerat (varza, broccoli, conopida, varza de Bruxelles, fasolea, ceapa și fructele uscate)
  • Evitând produsele care conțin un îndulcitor numit sorbitol
  • Prin administrarea de medicamente recomandate de medic

Cum poate fi redusă diareea?

  • Reducând consumul de alimente bogate în fibre, cum ar fi alimentele din cereale integrale (pâinea integrală și orezul brun), nucile și semințele
  • Evitând produsele care conțin un îndulcitor numit sorbitol
  • Urmând o cură de medicamente recomandate de medic

Alimente care pot declanșa simptomele colonului iritabil 

Alimentele declanșatoare pentru constipație în sindromul colonului iritabil

  • Pâinea și cerealele făcute din cereale rafinate (nu integrale)
  • Alimentele procesate, cum ar fi chipsurile și prăjiturile
  • Cafeaua, băuturile carbogazoase și alcoolul
  • Dietele bogate în proteine
  • Produselele lactate, în special brânza
  • Pastele și biscuiții
  • Bananele necoapte
  • Alimentele rapide sau prăjite
  • Produsele de patiserie (prăjiturile, brioșele, torturile)
  • Orezul alb
  • Alcoolul (în special berea)
  • Carnea roșie
  • Cartofii prăjiți
  • Ciocolata
  • Supele cremoase

Alimentele declanșatoare pentru diaree în sindromul colonului iritabil

  • Alimentele care conțin multe fibre, în special cele insolubile care se pot găsi în coaja fructelor și legumelor
  • Alimentele și băuturile cu ciocolată, alcool, cofeină, fructoză sau sorbitol
  • Băuturile carbogazoase
  • Alimentele prăjite și grase
  • Produsele lactate, în special la persoanele care nu pot digera lactoza, zahărul din lapte, numită intoleranță la lactoză
  • Alimentele rapide sau prăjite
  • Alimentele bogate în zahăr (de exemplu, produsele de patiserie)
  • Carnea grasă (de exemplu, șunca și cârnații)
  • Carnea procesată (de exemplu, hot dog)
  • Sardinele și conservele de pește în ulei
  • Legumele crucifere (conopidă, broccoli, varză și varză de Bruxelles)
  • Fasolea, mazărea și leguminoasele
  • Citricele
  • Fructele uscate

Alimente în dieta colonului iritabil pentru constipație

Pentru a ușura constipația cronică asociată cu colonul iritabil, se recomandă spre consum alimentele cu mai multe fibre. Este important să fie crescut treptat aportul pentru a da timp organismului să se adapteze. În general, fibrele solubile sunt mai bine tolerate de persoanele cu colon iritabil decât cele insolubile. De asemenea, se recomandă consumul de produse care conțin grăsimi sănătoase polinesaturate sau mononesaturate. Alimentele bogate în grăsimi saturate și zahăr favorizează constipația.

Alimente potrivite

  • Pâinea și cerealele integrale
  • Tărâțele de ovăz
  • Fructele (în special mere, pere, kiwi, smochine și kiwi)
  • Fasolea, mazărea și lintea
  • Fructele uscate
  • Laptele degresat (cu moderație)
  • Iaurtul și chefirul
  • Puiul fără piele
  • Peștele (în special pește gras, cum ar fi somonul și tonul)
  • Semințele (în special semințe de chia și semințe de in măcinate)
  • Supele 
  • Consumul de apă plată în fiecare zi.

Alimente în dieta colonului iritabil pentru diaree

Dacă simptomele colonului iritabil implică diaree, este recomandat să se consume alimentele fade (fără gust), mai ales dacă simptomele sunt severe. 

Alimente potrivite

  • Pâinea albă, pastele și biscuiții
  • Cerealele integrale (cu excepția cazului în care o persoană are intoleranță la gluten)
  • Orezul alb
  • Fulgii de ovăz
  • Carnea slabă
  • Peștele slab (cum ar fi halibutul, plătica și codul)
  • Ouăle
  • Cartofii fierți sau copți
  • Fasolea, mazărea și leguminoasele
  • Bananele
  • Iaurtul probiotic cu conținut scăzut de grăsimi (cu moderație)
  • Sucul de fructe neîndulcit
  • Piure de mere
  • Tofu

Obiceiuri alimentare mai bune pentru a evita diarea

  • Se recomandă consumul unei cantități moderate de fibre solubile, acestea adăugând volum la scaun. Sursele bune sunt pâinea integrală de grâu, ovăzul, orzul, orezul brun, pastele integrale, pulpa fructelor (nu pielea) și fructele uscate.
  • Trebuie evitate alimentele precum broccoli, ceapă și varză. Acestea provoacă gaze, ceea ce poate provoca diareea. 
  • Se recomandă mâncarea porțiilor mici.
  • Trebuie consumată apă cu o oră înainte sau după mese, nu în timpul acestora.

Dieta pentru colon iritabil

Dieta cu conținut scăzut de FODMAP pentru colon iritabil

FODMAPs sunt carbohidrați dificil de digerat de către intestine. Acești carbohidrați atrag mai multă apă în intestin și măresc gazele, ceea ce duce la balonare, durere și diaree după consumul acestor alimente. Acronimul înseamnă oligozaharide, dizaharide, monosacaride și polioli fermentescibili. Restrângerea temporară sau limitarea consumului de alimente cu conținut ridicat de FODMAP timp de 2 până la 6 săptămâni poate îmbunătăți simptomele colonului iritabil. Apoi, se reintroduc treptat alimentele pentru a descoperi care sunt cele care cauzează probleme. Persoanele care au urmat o dietă cu conținut scăzut de FODMAP au avut mai puține dureri și balonare decât alte persoane care au urmat o dietă obișnuită. Este important de reținut că nu toți carbohidrații sunt FODMAP-uri. Pentru cel mai bun rezultat, trebuie să fie eliminate tipurile potrivite de alimente. Alimentele care trebuie evitate includ:

  • Lactoza (laptele, înghețata, brânza, iaurtul), numai dacă o persoană are intoleranță
  • Anumite fructe (piersici, pepene verde, pere, mango, mere, prune, nectarine)
  • Leguminoasele (năutul, fasolea boabe, lintea)
  • Siropul de porumb cu conținut ridicat de fructoză
  • Îndulcitorii
  • Pâinea, cerealele și pastele făinoase pe bază de grâu

Trebuie de reținut că, deși această dietă elimină unele fructe, legume și lactate, nu elimină toate alimentele din aceste categorii.

Alimentele cu conținut scăzut de FODMAP care se pot consuma în această dietă includ:

  • Laptele fără lactoză sau alte alternative, cum ar fi laptele de orez sau de migdale
  • Fructele precum portocalele, afinele, căpșunile și strugurii
  • Ouăle
  • Carnea
  • Orezul sau quinoa
  • Legumele precum morcovii, vinetele, fasolea verde, dovleacul și dovleceii

Există cinci tipuri de FODMAP-uri:

  • Fructani (se găsesc în grâu, ceapă, usturoi, orz, varză și broccoli)
  • Fructoză (se găsește în fructe, miere și sirop de porumb bogat în fructoză)
  • Galacto-oligozaharide (se găsesc în leguminoase și fasole)
  • Lactoza (se găsește în lapte și alte produse lactate)
  • Polioli (se găsesc în fructele cu sâmburi, cartofii dulci, mere și țelină)

Dieta de eliminare pentru colonul iritabil

O dietă de eliminare se concentrează pe evitarea anumitor alimente pentru o perioadă lungă de timp pentru a vedea dacă simptomele SCI se ameliorează. Aceasta poate restricționa o clasă largă de alimente, ca în cazul dietei cu conținut scăzut de FODMAP, sau alimente individuale care provoacă frecvent simptome. Mai multe alimente care pot declanșa simptomele SCI includ:

  • Cafeaua
  • Laptele și înghețata
  • Anumite fructe și legume
  • Alcoolul
  • Soda cu îndulcitori artificiali sau sirop de porumb cu conținut ridicat de fructoză

Cu toate acestea, se poate încerca renunțarea la orice aliment care pare să provoace simptome. De exemplu, se poate elimina complet un aliment din dietă timp de 4 săptămâni la rând. În acest timp se poate observa orice diferențe în simptomele colonului iritabil, inclusiv când este reintrodus alimentul respectiv. Apoi, se poate trece la următorul aliment de pe listă.

Dieta bogată în fibre pentru colon iritabil

Fibrele adaugă volum la scaun și îl fac mai moale, ceea ce ajută la mișcare. Adultul mediu, inclusiv cei cu colon iritabil, ar trebui să mănânce în jur de 25 până la 31 de grame de fibre pe zi, în funcție de sex și vârstă. Există două tipuri de fibre, iar multe alimente le conțin pe ambele:

  • Fibrele solubile se găsesc, în general, în fructe, fasole și ovăz și sunt mai bune pentru colonul iritabil.
  • Fibrele insolubile se găsesc de obicei în legume și cereale.

Dincolo de solubilitate, cercetările sugerează că fibrele care fermentează ușor în organism provoacă mai multe gaze, un simptom al sindromului de colon iritabil. 

Dieta cu conținut scăzut de fibre pentru colon iritabil

În timp ce fibrele pot ajuta unele persoane cu colon iritabil, creșterea aportului de fibre poate înrăutăți simptomele iritabilității, simptomele manifestându-se prin gaze și diaree. Cu toate acestea, consumul de fibre este legat de un risc mai mic de SCI. Mai degrabă decât să se reducă semnificativ aportul de fibre, care nu este susținut de cercetări, se poate concentra pe sursele de fibre solubile care se găsesc în produsele alimentare. Acestea includ:

  • Fructele de pădure
  • Morcovii
  • Fulgii de ovăz
  • Mazărea

Fibrele solubile se dizolvă în apă în loc să adauge un volum suplimentar, iar sursele comune includ:

  • Cerealele integrale
  • Nucile
  • Fasolea verde
  • Broccoli
  • Dovleceii

Dieta fără gluten pentru colon iritabil

Glutenul este o proteină care se găsește în produsele cerealiere, cum ar fi pâinea și pastele. Proteina poate afecta intestinele persoanelor care au intoleranță la gluten. Unele persoane cu sensibilitate sau intoleranță la gluten se confruntă, de asemenea, cu sindromul colonului iritabil. În astfel de cazuri, o dietă fără gluten poate reduce simptomele. Conform unui studiu, persoanele care au urmat o dietă fără gluten timp de 6 săptămâni și-au redus simptomele semnificativ, iar cei care au continuat să urmeze dieta timp de 18 luni au continuat să aibă simptome reduse. Trebuie eliminat orzul, secara și grâul din dietă pentru a vedea dacă problemele gastrointestinale se ameliorează. Mai multe alimente care conțin aceste ingrediente includ:

  • Pâinea
  • Cerealele
  • Biscuiții
  • Pastele făinoase
  • Unele sosuri
  • Oțetul de malț
  • Berea

Fastingul pentru colonul iritabil

Unii oameni pot experimenta o ameliorare a simptomelor sindromului colonului iritabil urmând un program de fasting, însă sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma dacă este eficientă această dietă.

De ce fastingul ar putea îmbunătăți IBS?

Dacă simptomele cum ar fi balonarea sau diareea apar ca răspuns la alimentație, perioadele mai lungi de fasting (sau spațierea structurată a meselor) pot fi utile pentru gestionarea simptomelor. Asta pentru că modelele de post pot ajuta mecanismul să devină mai activ și mai eficient. Studiile arată că o funcție suboptimală este corelată cu o creștere excesivă a bacteriilor din intestinul subțire, care poate fi adesea o cauză principală a sindromului colonului iritabil. Fastingul poate îmbunătăți motilitatea gastrointestinală (capacitatea tractului gastrointestinal de a mișca alimentele), ceea ce permite conținutului intestinal să se deplaseze eficient prin tractul gastrointestinal.

De ce fastingul poate să nu ajute la ameliorarea simptomelor colonului iritabil?

Este posibil ca fastingul să nu ajute la ameliorarea simptomelor colonului iritabil în cazurile în care perioadele lungi de fasting duc în cele din urmă la consumul de porții mai mari de alimente la sfârșitul programului. Volumul excesiv de conținut alimentar în tractul gastrointestinal superior poate declanșa simptome la unele persoane. Anumite simptome ale colonului iritabil pot apărea ca răspuns la faptul că stomacul este gol la aceste persoane. Simptomele pot include:

  • Durere
  • Crampe
  • Greață
  • Reflux de acid

Concluzie

Relația dintre alimentație și colonul iritabil este una complexă, dar există schimbări care se pot face atât în ceea ce privește modul în care sunt abordate mesele, cât și în ceea ce privește alimentele alese pentru consum. O dietă pentru colon iritabil se poate potrivi perfect cu tratamentul medical primit de la un doctor pentru a ameliora și controla simptomele sindromului.