Meniu

Dieta diaree: Alimente si bauturi permise si interzise

Actualizat pe:
Scris de Dr. Crina Pop

Diareea este o afecțiune digestivă comună, însă prin consumul sau prin evitarea anumitor alimente, se pot gestiona simptomele acesteia. Cele mai importante măsuri de urmărit în  procesul de tratare a crizelor de diaree, sunt odihna, hidratarea, și ulterior, adoptarea unor  anumite ajustări dietetice. În timp ce anumite produse pot promova recuperarea, altele pot înrăutăți potențial simptomele. Alimentele care trebuie consumate includ cele cu conținut redus de fibre, cum ar fi bananele și cartofii fierți, însă alimentele picante și produsele lactate pot agrava simptomele.

Dieta pentru diaree

Alimentele din dieta pentru diaree sunt simple, deoarece se bazează pe principiul de a oferi organismului o pauză de care are nevoie. Aceasta poate părea greu de urmat, dar este util de înțeles că trebuie urmată temporar. Pe de altă parte, integrarea alimentelor comune prea repede poate înrăutăți simptomele și poate face ca diareea să dureze mai mult timp. Persoana care suferă de această afecțiune trebuie să facă schimbări în ceea ce privește cantitatea de fibre pe care o mănâncă în fiecare zi. Este important să țină cont de faptul că fibrele sunt încă o parte importantă a dietei, iar focusul principal este de a afla cât de multe fibre poate consuma fără a înrăutăți simptomele. În timpul recuperării din episoadele de diaree, o persoană ar trebui să mănânce alimente simple și fade, care sunt ușor de digerat și care ajută la absorbția unei părți a apei din scaun. 

Dieta BRAT

Dieta BRAT este un acronim care înseamnă:

  • Banane
    Amidonul din fructe poate ajuta la absorbția apei în colon, ceea ce acționează pentru a întări scaunul. În plus, este bogat în potasiu, un electrolit cheie pe care o persoană îl pierde în episoadele de diaree.
  • Orez
    Trebuie ales orezul alb în locul orezului brun în acest caz, deoarece este mai ușor pentru stomac.
  • Sos de mere
    Trebuie consumat un sos de mere neîndulcit pentru a reduce zahărul din alimentație.
  • Pâine prăjită
    Se recomandă pâinea albă, fiind mai ușor de digerat, în locul celei integrale.

Dieta pentru diaree în comparație cu alte diete

  • Dieta cu conținut scăzut de fibre
    Pentru adulții care consumă 2.000 de calorii pe zi, aportul zilnic recomandat de fibre este de cel puțin 28 de grame. Într-o dietă săracă în fibre, o persoană restricționează aportul la aproximativ 10 până la 15 grame de fibre pe zi. Dacă o persoană limitează aportul de fibre pentru a gestiona diareea, trebuie analizate cu atenție ce surse de fibre sunt alese pentru a fi incluse în dietă. 
  • Dieta cu conținut scăzut de FODMAP
    FODMAP este un acronim pentru oligozaharide, dizaharide, monosacaride și polioli fermentescibili. Aceste lanțuri scurte de carbohidrați sunt prezente în multe alimente, dar mai ales în cereale, fasole și leguminoase. Intestinul subțire nu absoarbe foarte bine carbohidrații cu lanț scurt. Dacă o persoană este intolerantă la lactoză, aceasta este deja familiarizată cu simptomele aferente. Unii consideră că alimentele bogate în FODMAP au tendința de a declanșa sau de a agrava simptomele digestive, cum ar fi durerile abdominale și balonarea. O dietă cu conținut scăzut de FODMAP este similară cu alte diete cu conținut scăzut de fibre, cum ar fi dieta BRAT și dieta cu conținut scăzut de reziduuri, dar nu este la fel de limitativă ca acestea. 

Alimente potrivite pentru diaree

Fructele

Bananele sunt blânde și ușor de digerat, ceea ce le face o alegere bună pentru reglarea unui sistem digestiv deranjat. Ele sunt o sursă bună de potasiu, un electrolit important care poate fi pierdut atunci când o persoană are diaree, precum și o sursă bogată de pectină, o fibră solubilă. Dacă o persoană are diaree, consumul de fibre solubile poate ajuta la absorbția de lichid în intestine, prevenind în același timp constipația. 

Legumele

Legumele sunt foarte nutritive, dar pot fi greu de digerat atunci când sunt consumate crude. Acestea pot fi făcute mai prietenoase cu dieta pentru diaree, curățându-le de coajă, îndepărtând semințele și gătindu-le bine. Coaja unui cartof copt este nutritivă, dar poate conține mai multe fibre decât poate suporta sistemul digestiv, așa că se recomandă cartofii decojiți simpli. Trebuie evitate broccoli, conopida, ardeii, mazărea, legumele cu frunze verzi și porumbul, deoarece acestea tind să provoace gaze.

Cerealele

Cerealele fierbinți, cum ar fi făina, sunt ușor de digerat și adesea au adaos de vitamine. Pe măsură ce o persoană se recuperează, poate să adauge și fulgi de ovăz. Ovăzul este o sursă de fibre solubile, care pot întări și îngroșa scaunul pentru a reduce diareea. 

Proteinele

Carnea albă din puiul gătit la aburi este una dintre cele mai ușoare de digerat surse de proteine animale. În cazul cărnii de curcan, vită, porc și pește, porțiile de asemenea, trebui să fie slabe și fără grăsimi. 

Ce băuturi sunt permise în perioada unei diete pentru diaree?

Câteva băuturi care pot ajuta la hidratare fără a înrăutăți diareea sunt:

  • Apa
  • Băuturile pentru sportivi fără îndulcitori
  • Anumite ceaiuri decofeinizate, cum ar fi mușețelul și ghimbirul

Alimente de evitat în dieta pentru ameliorarea diareei

Alimentele picante

Ingredientele picante pot acționa ca iritanți în sistemul digestiv. Persoanele care se confruntă cu diareea ar trebui să se limiteze la alimente blânde, deoarece acestea prezintă cel mai mic risc de a agita sistemul digestiv.

Alimentele prăjite

Nu este recomandabil să fie consumate alimentele bogate în grăsimi sau ulei în procesul de recuperare după diaree. Grăsimile și uleiurile adăugate de la prăjire pot fi dificil de procesat de către sistemul digestiv sensibil și probabil că vor înrăutăți simptomele. O persoană poate încerca să mănânce în schimb legume fierte sau la aburi și proteine slabe.

Alimentele zaharoase și îndulcitorii artificiali

Zaharurile care trec în colon pot perturba bacteriile deja sensibile de acolo, înrăutățind diareea. Aceste zaharuri vor fi prezente în sucurile de fructe și în fructele bogate în zahăr, precum și în dulciuri și produse de patiserie dulci. Persoanele cu diaree ar trebui să evite, de asemenea, îndulcitorii artificiali, pentru că unii pot avea un efect laxativ.

Alimentele bogate în fibre

De asemenea, poate fi de ajutor ca unele persoane să evite consumul a prea multe fibre. Acestea ajută la menținerea sistemului digestiv activ, de obicei, fiind un lucru bun, însă atunci când organismul încearcă să se recupereze după diaree, fibrele pot înrăutăți simptomele. Fibrele insolubile sunt cele care condiționează probleme și se găsesc în diverse alimente, inclusiv:

  • Cerealele integrale, cum ar fi grâul, orezul și orzul
  • Pâinea sau produsele de patiserie din cereale integrale
  • Cerealele
  • Nucile și semințele

Lactate

Trebuie evitate produsele lactate până când diareea se ameliorează. Chiar dacă o persoană tolerează în mod normal lactoza (zaharurile care se găsesc în lapte), aceasta poate fi mai greu de digerat atunci când o persoană are diaree. 

Concluzie

Alimentele pe care le consumă o persoană pot provoca sau ameliora organismul după un episod de diaree. Atunci când o persoană se confruntă cu diaree, trebuie să se odihnească mult, să consume multă apă și să înceapă să introducă alimentele din dieta BRAT după câteva ore. După o zi sau două de alimente fade și moi, se pot adăuga alimente precum pui măcinat slab și omletă. Respectarea acestei diete poate ajuta o persoană să se recupereze mai repede și să se simtă mai bine mai devreme.