Meniu

Dieta gastrita: Ce sa mananci si ce sa eviti, sfaturi si meniuri

Actualizat pe:
Scris de Dr. Crina Pop

Gastrita este o afecțiune digestivă cauzată de deteriorarea și inflamarea mucoasei gastrice, mucoasa stomacului și a tractului gastrointestinal. O dietă pentru gastrită poate ajuta la reducerea acestor simptome, fiind recomandată, de obicei, pentru a atenua simptomele unui atac acut (brusc) de gastrită sau pentru a gestiona crizele mai persistente de gastrită, adesea legate de o afecțiune cronică, cum ar fi anemia pernicioasă. Cheia dietei pentru gastrită este evitarea alimentelor acide și condimentate și consumul în schimb de alimente cu un conținut scăzut de acizi și de zahăr. Vestea bună este că gastrita poate fi adesea tratată și chiar inversată prin schimbări sănătoase ale stilului de viață, începând cu dieta. 

Cum funcționează o dietă pentru gastrită?

Ajustarea dietei este un pas important pentru a ajuta mucoasa stomacului să se vindece și pentru a preveni apariția inflamației – sau revenirea acesteia. Acesta este motivul pentru care o persoană poate dori să urmeze un plan de tratament cu dietă pentru gastrită dacă are această afecțiune. Simptomele gastritei acute și ale ulcerului gastric dispar, de obicei, în decurs de câteva săptămâni, atunci când cineva elimină iritanții care determină apariția inflamației și a eroziunii stomacale. Studiile sugerează că alți pași pentru reducerea gastritei și a ulcerului gastric includ limitarea sau eliminarea utilizării medicamentelor antiinflamatoare nesteroidiene (AINS), renunțarea la fumat, reducerea consumului de alcool, reducerea stresului și îmbunătățirea funcției imunitare. 

Alimente benefice într-o dietă pentru gastrită

Alimente cu conținut ridicat de antioxidanți

Cercetările arată că alimentele cu un conținut ridicat de antioxidanți, cum ar fi cele bogate în vitamina C, vitamina A și flavonoide, care se găsesc în fructele de pădure, de exemplu, pot ajuta la scăderea inflamației stomacului și la reducerea riscului de tulburări sau complicații digestive. Cele mai bune surse de antioxidanți curativi sunt fructele și legumele proaspete viu colorate. Fructele proaspete, ierburile/spicele și legumele care sunt deosebit de benefice pentru gastrită includ:

  • Ceapa
  • Dovleac
  • Ardei gras
  • Anghinare
  • Sparanghel
  • Țelină
  • Ghimbir
  • Fructe de pădure
  • Mere

Alimente antiinflamatoare

Gastrita este o afecțiune inflamatorie, iar cercetările sugerează că o dietă antiinflamatorie poate ajuta la reducerea inflamației. Practicile nutriționale care pot ajuta la gestionarea inflamației sunt:

  • Includerea în dietă a anumitor alimente, cum ar fi fructele de pădure, care conțin polifenoli, cum ar fi flavonoidele și antocianinele.
  • Consumul de fibre fermentabile din linte și alte leguminoase.
  • Alegerea carbohidraților cu un indice glicemic scăzut, cum ar fi cerealele integrale, fructele și legumele.
  • Limitarea aportului de grăsimi saturate și orientarea către grăsimi mai sănătoase, cum ar fi grăsimile omega-3 din peștele gras, nucile și semințele. 

Alimente probiotice

Consumul de probiotice poate ajuta la controlul bacteriei H. pylori și la tratarea infecțiilor din tractul gastrointestinal care declanșează gastrita și ulcerul. Alimentele probiotice, includ:

  • Legume
  • Chefir (dacă puteți tolera lactatele)
  • Kimchi
  • Iaurt natural
  • Varză murată
  • Pâine 

Alimente bogate în fibre 

O dietă bogată în fibre s-a dovedit a fi benefică pentru gastrită și alte tulburări digestive. Un studiu a constatat că dietele bogate în fibre au fost asociate cu un risc redus de apariție a ulcerului gastric cu până la 60%. Includerea în dieta pentru gastrită a cerealelor integrale, cum ar fi pâinea, orezul brun și pastele este importantă deoarece acestea sunt fade și au fibre, care sunt importante pentru sănătatea gastrointestinală. Ovăzul, orzul și quinoa sunt alte opțiuni nutritive. 

Fructe și legume

În dieta pentru gastrită trebuie alese cu grijă fructele și legumele care sunt consumate. Este recomandat să se evite citricele și roșiile, sau legumele  folosite pentru a adăuga aromă și condimente, cum ar fi ceapa și ardeii iuți. În schimb, se poate opta pentru fructe și legume mai puțin acide, precum:

  • Merele
  • Fructele de pădure
  • Dovleacul 
  • Morcovii

Bananele pot fi incluse în dieta pentru gastrită deoarece stimulează producția de mucus care protejează împotriva acizilor din stomac și adaugă fibre solubile în alimentație. Însă la unele persoane, acestea pot contribui la simptomele digestive.

Proteine și grăsimi sănătoase

Se pot alege proteine slabe care ajută la repararea peretelui intestinal și tratează problemele digestive, cum ar fi sindromul intestinului permeabil, care poate declanșa inflamația. Surse bune de proteine slabe includ:

  • Carne de vită sau alte animale hrănită cu iarbă 
  • Peștele capturat din mediul sălbatic
  • Ouă
  • Păsări de curte crescute la pășune (pui, curcan)

Nucile și untul de nuci sunt bogate în proteine, dar și în grăsimi, iar legumele și fasolea sunt bogate în proteine și fibre, ceea ce poate agrava uneori simptomele. Se recomandă păstrarea porțiilor mici la început pentru a vedea ce poate tolera organismul. De asemenea, supele care sunt pe bază de bulion, cum ar fi supa de pui, sunt alegeri mai bune decât supele pe bază de smântână sau de lapte.

Peștele, cum ar fi somonul sau sardinele, este deosebit de benefic, deoarece sunt alimente bogate în omega-3, antiinflamatorii și benefice pentru cei care suferă de gastrită. Alte grăsimi sănătoase care sunt ușor de digerat includ uleiul de nucă de cocos sau de măsline și avocado.

Alimente de evitat într-o dietă pentru gastrită

Fructe și sucuri de citrice

Citricele, inclusiv portocalele, lămâile, lime și grapefruit, sunt bogate în acizi naturali care, în mod normal, pot fi benefici – cu toate acestea, pentru persoanele cu ulcer sau gastrită, consumul acestora poate provoca durere. Cercetările sugerează că citricele declanșează eliberarea de neurotransmițători chimici care cauzează durere la persoanele cu inflamație a stomacului.

Roșiile

Roșiile sunt similare cu citricele prin faptul că sunt acide și pot irita un stomac sensibil. O cantitate mică ar putea fi OK pentru unele persoane, dar altele se simt cel mai bine evitând produsele pe bază de roșii complet atâta timp cât urmează o dietă pentru gastrită.

Laptele și alte produse lactate

Experții cred acum că aminoacizii (proteinele) și calciu din lapte stimulează eliberarea unei producții mai mari de acizi și pot agrava simptomele gastritei. În plus, grăsimile pot irita mucoasa gastrică și pot provoca simptome, de aceea trebuie evitate produsele lactate pline de grăsimi. În schimb, pot fi incluse produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi, cum ar fi iaurtul, care are un conținut scăzut de grăsimi și de zahăr. De asemenea, se poate căuta o marcă care are și un conținut sănătos de probiotice pentru intestin. În plus, pot fi tolerate unele brânzeturi tari, dacă sunt consumate în porții mici, însă trebuie incluse în dietă treptat pentru a vedea cum reacționează organismul. Alte produse cum sunt, sosurile, umpluturile sau budincile făcute cu smântână bogată, grea sau brânzeturi moi trebuie evitate, sau consumate doar în porții mici.

Băuturi

Într-o dietă pentru gastrită trebuie evitată cofeina, băuturile zaharoase, sucurile carbogazoase, băuturile energizante, sucurile acide (suc de portocale sau de roșii) și alcoolul, inclusiv vinul, berea și cocktailurile. Deși ar trebui să se evite cofeina, unele persoane cu gastrită ușoară pot tolera ceaiul sau cafeaua slabă cu un strop de lapte cu conținut scăzut de grăsimi sau cremă fără lapte. Apa, ceaiul din plante, laptele fără lactoză și sucurile cu conținut scăzut de zahăr/sare sunt cele mai bune opțiuni.

Alimente picante

Alimentele picante sau fierbinți nu vor provoca gastrită sau ulcer, dar pot agrava simptomele. Printre acestea se numără ardeii iuți, chili, cayenne, piper roșu/negru, curry și sosul picant, toate acestea putând provoca exacerbarea simptomelor gastritei. 

Sfaturi

Schimbarea dietei poate fi o provocare, dar nu trebuie să fie stresantă. Planificarea meselor și pregătirea meselor în avans poate fi de ajutor în menținerea obiceiurilor sănătoase. Cu propriile rețete utilizate în dieta pentru gastrită, se poate păstra o rezervă de mese sigure în congelator care pot fi încălzite și luate la pachet. Dacă urmarea dietei pentru gastrită pare dificilă, iar respectarea acesteia vă privează de alimentele pe care nu ar trebui să le mâncați, discutați cu un medic sau nutriționist acreditat. Aceștia vă pot oferi recomandări și sfaturi pentru a face față simptomelor gastritei.

Nutriție generală

Dieta pentru gastrită poate asigura toate nevoile nutriționale, dacă se consumă o mare varietate de alimente aprobate ori de câte ori este posibil. Poate fi de ajutor consultarea cu un dietetician care poate sugera un plan de masă bine pus la punct, bazat pe liniile directoare ale dietei pentru gastrită și pe preferințele dietetice personale. Evitarea alimentelor care provoacă iritații la stomac ar trebui să ofere o ameliorare a simptomelor, fapt ce ar trebui să vă ajute să vă țineți de dietă. În plus, multe dintre alimentele din dieta pentru gastrită sunt dense din punct de vedere nutrițional și sănătoase pentru inimă. Evitarea alimentelor puternic procesate care sunt bogate în grăsimi, zahăr și sare poate îmbunătăți, de asemenea, sănătatea generală.

Siguranță

Dieta pentru gastrită este sigură pentru majoritatea oamenilor și nu este prea restrictivă. De asemenea, poate fi adaptată planurilor de masă dacă se urmează o dietă specială. Dacă o persoană are gastrită cronică sau o afecțiune medicală în curs de desfășurare pentru care ia medicamente, trebuie să discute cu medicul despre dietă și despre orice suplimente nutritive pe care le ia. Majoritatea medicamentelor utilizate pentru tratarea gastritei nu sunt susceptibile de a interacționa cu alimentele. Cu toate acestea, este întotdeauna o idee bună să se discute cu un medic despre schimbările de dietă. Există întotdeauna un potențial ca alimentele și băuturile să afecteze anumite medicamente.

Medicamente

Consumul de alcool poate contracara beneficiile inhibitorilor de pompă de protoni (IPP) prescrise pentru tratarea gastritei. IPP reduc cantitatea de acid gastric, în timp ce alcoolul crește producția de acid. Acest lucru poate agrava simptomele gastritei sau poate înrăutăți afecțiunea. IPP-urile obișnuite includ:

  • Prilosec (omeprazol)
  • Nexium (esomeprazol)
  • Prevacid (lansoprazol)
  • Protonix (pantoprazol)

Alte sfaturi

  • Mâncați mese mai mici
  • Beți suficientă apă
  • Reduceți stresul.
  • Renunțați la fumat și reduceți expunerea la toxine.
  • Luați suplimente benefice.

Dieta pentru gastrită – Plan de 7 zile

Ziua 1

  • Mic dejun: Supă de legume (1 cană)
  • Gustarea de dimineață: Apă de nucă de cocos fragedă (1 cană) + 1 măr (fără coajă)
  • Prânz: Khichdi (1/2 ceașcă)
  • Gustarea de după-amiază: Fasole negre fierte (1/3 ceașcă) + ceai negru (1 ceașcă)
  • Cină: Khichdi (1/2 ceașcă)

Ziua 2 

  • Micul dejun: Năut alb fiert(1 ceașcă)
  • Gustarea de dimineață: Apă de cocos fragedă (1 ceașcă) + Struguri (1/2 ceașcă)
  • Prânz: Chapati + Tocană de pește (1 buc.)
  • Gustarea de după-amiază: Fulgi de orez prăjit (1/2 ceașcă) + Ceai negru (1 ceașcă)
  • Cină: Orez fiert (1/2 ceașcă) + Dovleac copt (1/3 ceașcă)

Ziua 3 

  • Mic dejun: Supă de morcovi (1 ceașcă)
  • Gustarea de dimineață: Apă fragedă de nucă de cocos (1 cană) + Rodii (1/2 cană)
  • Prânz: Orez fiert (1/2 ceașcă) + Curry de varză (1/3 ceașcă)
  • Gustarea de după-amiază: Cartofi fierți și fasole negre (1/2 ceașcă) + Ceai negru (1 ceașcă)
  • Cină: Orez fiert (1/2 ceașcă) + Piure de cartofi (2) + 1 linguriță Ghee

Ziua 4

  • Micul dejun: Supă de legume (1 cană)
  • Gustarea de dimineață: Apă de nucă de cocos fragedă (1 cană) + 1 guava
  • Prânz: Uttappam de morcovi + Raita (1/3 de ceașcă)
  • Gustarea de după-amiază: Orez umflat (1/2 ceașcă) + ceai negru (1 ceașcă)
  • Cină: Khichdi (1/2 ceașcă)

Ziua 5

  • Mic dejun: Supă la cuptor cu brocoli cu ardei gras (1 cană)
  • Gustarea de dimineață: Apă de nucă de cocos fragedă (1 cană) + Papaya coaptă (1/3 cană)
  • Prânz: Chapati (2) + legume la cuptor (1/2 ceașcă) + Raita (1/3 ceașcă)
  • Gustarea de după-amiază: Fasole negre fierte (1/3 ceașcă) + Ceai negru (1 ceașcă)
  • Cină: Orez fiert (1/2 ceașcă) + curry de dovleac de sticlă (1/3 ceașcă)

Ziua 6 

  • Micul dejun: Supă de broccoli și ardei gras (1 ceașcă)
  • Gustarea de dimineață: Apă de nucă de cocos fragedă (1 cană) + 1 portocală
  • Prânz: Orez fiert (1/2 cană) + supă de linte (1/2 cană)
  • Gustarea de după-amiază: Fulgi de orez prăjit (1/2 cană) + ceai negru (1 cană)
  • Cină: Orez fiert (1/2 ceașcă) + Tocană de pește (1 buc.) (1/3 ceașcă)

Ziua 7

  • Micul dejun: Supă de morcovi și sfeclă roșie (1 cană)
  • Gustarea de dimineață: Apă de nucă de cocos fragedă (1 cană) + 2 Chikus
  • Prânz: Clătite (1) + supă pe bază de linte (1/2 ceașcă)
  • Gustarea de după-amiază: Cartofi fierți și fasole negre (1/2 cană) + ceai negru (1 cană)
  • Cină: Orez fiert (1/2 ceașcă) + Curry de dovleac (fără semințe și fără coajă).

Modificări 

Dieta pentru gastrită este ușor de modificat pentru a se potrivi preferințelor alimentare personale și condițiilor de sănătate. Acestea includ:

  • Celiachia și sensibilitatea la glute
  • Diabe
  • Alergii alimentar
  • Afecțiuni medicale multipl
  • Sarcina și alăptare
  • Diete vegetarien

Concluzie

Gastrita este o afecțiune digestivă cauzată de deteriorarea și inflamarea mucoasei gastrice, mucoasa stomacului și a tractului gastrointestinal. Eroziunea mucoasei stomacale duce la apariția acidului care cauzează senzații de arsură și durere în sistemul digestiv – și, uneori, la malabsorbția substanțelor nutritive, care poate fi tratată cu dietă și medicamente. Atunci când o persoană are gastrită, devine conștientă de ce, când și cât mănâncă.