Meniu

Dieta pentru aciditate stomac: ce sa mananci si ce sa eviti

Actualizat pe:
Scris de Dr. Crina Pop

Aciditatea sau arsurile la stomac sunt o afecțiune digestivă, care poate apărea ocazional. Acest tip de disconfort manifestat și prin balonare sau eructații, este comun aproape după fiecare masă, mai ales pentru persoanele cu reflux acid. Anumite alimente, de asemenea, pot agrava simptomele, cum ar fi condimentele și băuturile carbogazoase. Cei care urmează o dietă bogată în cereale integrale, fructe, legume și grăsimi sănătoase pot constata că simptomele se ameliorează în timp.

Alimente dintr-o dietă care pot provoca aciditate la stomac

Alimentele cunoscute în mod obișnuit ca fiind factori declanșatori de arsuri la stomac fac ca mușchiul inferior esofagian să se relaxeze și să întârzie procesul de digestie, lăsând alimentele să stea mai mult timp în stomac. O dietă potrivită în acest sens nu trebuie să însemne renunțarea la toate alimentele preferate, în schimb, efectuarea câtorva modificări simple la dieta actuală este adesea suficient. Deși nu există o dietă specifică acreditată de specialiști, următoarele alimente pot agrava simptomele. 

Alimente cu conținut ridicat de grăsimi

Alimentele prăjite și grase pot face ca stomacul să se relaxeze, permițând ca mai mult acid gastric să se întoarcă în esofag, întârziind, de asemenea, golirea lui. Alimentele bogate în grăsimi cresc riscul simptomelor de reflux, așa că gestionarea aportului acestora este o etapă importantă. Următoarele alimente au un conținut ridicat de grăsimi, astfel trebuiesc evitate sau consumate cu moderație:

  • Cartofii prăjiți și inelele de ceapă
  • Produsele lactate integrale (untul, laptele integral, brânza obișnuită și smântâna)
  • Bucățile grase sau prăjite de carne de vită, porc sau miel
  • Grăsimea de șuncă și untura de porc
  • Deserturile sau gustările, cum ar fi înghețata și chipsurile de cartofi
  • Sosurile cremoase pentru salate
  • Alimentele uleioase și grase

Alimentele acide

Fructele și legumele sunt importante într-o dietă sănătoasă, însă unele dintre acestea pot provoca sau agrava simptomele acidității la stomac, în special cele foarte acide. Dacă o persoană are reflux acid frecvent, trebuie să limiteze consumul următoarelor alimente:

  • Portocale
  • Grapefruit
  • Lămâi
  • Ananas
  • Roșii
  • Sosul de roșii sau alimente precum ar fi pizza și chili
  • Salsa

Ciocolata

Ciocolata conține un ingredient numit metilxantină. Unele cercetări mai vechi au sugerat că aceasta poate relaxa mușchiul neted din sfincterul esofagian inferior și crește refluxul. Acest lucru ar putea face ca ciocolata să fie nepotrivită pentru persoanele cu boala de reflux gastroesofagian (BRGE) și reflux acid.

Alte produse alimentare

În timp ce listele de mai sus includ factori declanșatori obișnuiți, alte alimente pot afecta organismul în mod similar. Se poate lua în considerare eliminarea produselor pe bază de făină, cum ar fi pâinea sau biscuiții, și a proteinelor din zer pentru a vedea dacă simptomele se ameliorează. Moderația este esențială, deoarece este posibil ca multe persoane să nu poată sau să nu dorească să elimine complet aceste alimente. Totuși trebuie de încercat să se evite mâncatul alimentelor problematice seara, mai aproape de ora de culcare, astfel încât acestea să nu stea în stomac și apoi să urce în esofag. De asemenea, este o idee bună ca o persoană să mănânce mese mici și frecvente în loc de mese mai mari și grele.

Cofeina

Cafeaua și alte alimente bogate în cafeină pot declanșa simptomele refluxului acid.

Usturoiul, ceapa și alimentele picante

Alimentele picante și condimentate, cum ar fi ceapa și usturoiul, declanșează simptome de arsuri la stomac la multe persoane.

Menta

Menta și produsele cu aromă de mentă, cum ar fi guma de mestecat și bomboanele pentru respirație, pot declanșa simptome de reflux acid.

Alcoolul

Trebuie evitat sau limitat consumul de alcool, deoarece acesta poate crește riscul de reflux acid.

Sucurile

Băuturile carbogazoase și băuturile răcoritoare pot crește riscul de reflux acid, potrivit unor cercetări.

Dieta pentru aciditatea stomacului – alimente permise

Alimentele bogate în fibre

Alimentele fibroase fac o persoană să se simtă sătulă, astfel încât este mai puțin probabil ca aceasta să mănânce prea mult, lucru care poate contribui la arsurile la stomac. Așadar, se recomandă fibrele sănătoase din aceste alimente:

  • Fulgii de ovăz, cușcușul și orezul brun
    Fulgii de ovăz, în special, absorb acidul gastric, iar alte opțiuni bogate în fibre sunt: pâinea integrală și quinoa, precum și legumele verzi, cum ar fi sparanghelul, broccoli și varza de Bruxelles. Consumul ridicat de fibre poate minimiza problemele cu BRGE, însă acestea nu pot acționa decât dacă există și suficiente lichide în dietă.
  • Cartofii dulci, morcovii și sfecla
    Legumele rădăcinoase precum morcovii și sfecla sunt alimente ce conțin fibre solubile, ușor de digerat. De asemenea, acestea contribuie la senzația de sățietate, astfel încât o persoană nu mănâncă prea mult, ceea ce poate culmina cu apariția arsurilor la stomac. Aceste alegeri nutritive nu sunt picante sau acide și nici bogate în grăsimi.

Alimentele bogate în proteine vegetale

Alimentele bogate în grăsimi și în zahăr adăugat, pot crește riscul de reflux acid. Legumele sunt în mod natural sărace în grăsimi și zahăr, astfel opțiunile bune includ:

  • Fasolea verde
  • Broccoli
  • Sparanghelul
  • Conopida
  • Frunzele verzi
  • Cartofii
  • Castraveții
  • Se pot folosi condimente precum turmericul sau scorțișoara pentru a adăuga aromă.
  • Salata verde. Aceste legume cu frunze verzi blânde sunt alcaline, așa că sunt ușoare pentru intestin și nu vor provoca gaze dureroase. Persoanele care au urmat o dietă mediteraneană bazată pe plante, bogată în astfel de produse, au raportat simptome mai puțin frecvente de reflux acid. Totuși, se recomandă evitarea suplimentării salatei cu grăsimi, sosuri acide sau garnituri precum ceapa, care pot declanșa aciditate la stomac.

Alimentele alcaline

Alimentele au un indicator al nivelului de aciditate. Cele care au un pH scăzut sunt acide și sunt mai susceptibile de a provoca reflux. Cele cu un pH mai ridicat sunt alcaline și pot ajuta la compensarea acidului gastric puternic. Alimentele alcaline includ:

  • Bananele. Acest fruct slab acid poate ajuta la neutralizarea acidului gastric prin acoperirea unei mucoase esofagiene iritate. Nu numai că bananele sunt alcaline, dar sunt și bogate în pectină – o fibră solubilă care ajută ca alimentele să se deplaseze prin tractul digestiv. Acest lucru contribuie la sațietate, astfel încât este mai puțin probabil ca o persoană să mănânce în exces. Alte alimente alcaline includ pepenii (în special pepenele galben), conopida și migdalele. Acestea pot, de asemenea, să ușureze fluxul de acid în sus prin acoperirea unei mucoase esofagiene iritate.
  • Pepenele roșu. Acesta are un conținut ridicat de apă (92%) și este alcalin, ceea ce poate ajuta la contracararea acidului gastric. Pepenele roșu are, de asemenea, proprietăți antiinflamatorii puternice, ceea ce ajută la ușurarea digestiei. 
  • Țelina
  • Castraveții
  • Conopida
  • Feniculul
  • Nucile
  • Salata verde
  • Supele pe bază de bulion
  • Ceaiul din plante medicinale

Alimentele bogate în proteine și Omega 3

Carnea slabă, cum ar fi puiul, curcanul, peștele și fructele de mare, sunt sărace în grăsimi și este mai puțin probabil să provoace simptome de reflux acid decât carnea grasă. 

  • Somonul. Acest pește împreună cu alte proteine slabe, cum ar fi puiul și curcanul sunt întotdeauna o alegere bună, deoarece sunt ușor de digerat și nu persistă mult timp în stomac, reducând riscul de reflux. Dacă este ales puiul sau curcanul, trebuie îndepărtată pielea grasă și trebuie să se opteze pentru coacerea lor sau prepararea la grătar, în loc de prăjire. Se poate adăuga aromă cu ierburi aromatice (pătrunjel și busuioc) în loc de condimente.
  • Albușul de ou este sărac în grăsimi și bogat în proteine. Gălbenușurile de ou și ouăle prăjite, însă, sunt bogate în grăsimi și pot declanșa simptome de reflux.

Alimentele bogate în grăsimi sănătoase

Organismul are nevoie de grăsimi pentru a funcționa, dar este important să fie alese grăsimile potrivite și să fie folosite cu moderație. Sursele de grăsimi sănătoase, nesaturate, includ:

  • Avocado
  • Nucile
  • Semințele de in
  • Uleiul de măsline
  • Uleiul de susan
  • Uleiul de floarea-soarelui

Acestea sunt mai puțin susceptibile de a provoca refluxul acid decât grăsimile animale și grăsimile adăugate în alimentele procesate. Se recomandă evitarea alimentelor prăjite, cum ar fi cartofii prăjiți și gogoșile.

Băuturi

Trebuie să se opteze pentru băuturi care nu sunt acide și să se evite cele care conțin alcool, îndulcitori și cofeină. Opțiunile permise includ:

  • Ceaiurile din plante
  • Laptele pe bază de plante
  • Sucurile de legume non-acide (spre exemplu cel de morcovi)

Alte alimente care sunt benefice pentru aciditatea gastrică 

  • Ghimbirul este unul dintre cele mai bune alegeri datorită proprietăților sale medicinale. Acesta este de natură alcalină și antiinflamatoare, ceea ce ușurează iritația din tractul digestiv. Se poate încerca consumul unui ceai de ghimbir atunci când apar arsurile la stomac.
  • Oțetul de mere. Deși nu există suficiente cercetări care să dovedească faptul că consumul de oțet de mere funcționează pentru refluxul acid, se poate încerca. Cu toate acestea, nu ar trebui să fie băut niciodată, mai ales în concentrație maximă, deoarece este un acid puternic care poate irita esofagul. 
  • Apa cu lămâie. Sucul de lămâie este în general considerat foarte acid, dar o cantitate mică de suc de lămâie amestecat cu apă caldă și miere are un efect alcalinizant care neutralizează acidul gastric. De asemenea, mierea are antioxidanți naturali, care protejează sănătatea celulelor.

Sfaturi pentru stilul de viață

Pe lângă măsurile dietetice, unele alegeri privind stilul de viață și medicamentele pot ajuta la gestionarea refluxului acid:

  • Administrarea de antiacide și alte medicamente care reduc producția de acid, dar evitarea utilizării excesive
  • Menținerea unei greutăți moderate
  • Mestecarea gumei care nu este aromatizată cu mentă
  • Evitarea alcoolului
  • Evitarea fumatului
  • Evitarea mâncatului în exces
  • Evitarea mâncatului cu cel puțin 3 ore înainte de a merge la culcare

Păstrarea unei poziții bune în timpul și după masă

Este o idee bună ca o persoană să rămână așezată în timp ce mănâncă și să evite să stea întinsă pe spate timp de cel puțin două ore după ce a luat masa. Ridicarea în picioare și mersul pe jos după masă încurajează deplasarea sucurilor gastrice în direcția corectă. Dacă refluxul acid este persistent sau sever, se poate lua în considerare posibilitatea de a vorbi cu un medic. Aceștia ar putea să prescrie medicamente sau să ofere sfaturi dietetice mai specifice.

Întrebări frecvente

  1. Ce alimente neutralizează acidul gastric?
    Niciun aliment nu neutralizează acidul gastric, dar fulgii de ovăz pot ajuta la absorbția acestuia, astfel încât să nu se întoarcă în esofag. Unele alimente, cum ar fi bananele, pot fi mai puțin susceptibile de a declanșa acidul gastric spre deosebire de altele, cum ar fi exemplul roșiilor și citricelor.
  2. Ce alimente ar trebui să fie evitate în cazul bolii de reflux gastroesofagian?
    Alimentele grase, zaharurile adăugate, ciocolata, cofeina, alcoolul, alimentele condimentate și sucurile, pot înrăutăți refluxul acid.
  3. Ce alimente sunt bune pentru persoanele cu boala de reflux gastroesofagian?
    Carnea slabă, fulgii de ovăz, albușurile de ou și legumele sunt alegeri bune. Ghimbirul este util pentru unii oameni, dar poate agrava simptomele la alții.
  4. Există un plan de masă de 7 zile pentru boala de reflux gastroesofagian?
    Nu este posibil să se creeze un plan de masă de 7 zile, deoarece experiența fiecărei persoane va fi diferită. Începeți prin a ține un jurnal alimentar pentru a vedea ce alimente vă cauzează probleme. Apoi, un medic sau un dietetician vă poate ajuta să elaborați un plan alimentar care să vi se potrivească.
  5. Este iaurtul bun pentru refluxul acid?
    Iaurtul care nu este prea acru este o alegere bună pentru refluxul gastric, datorită probioticelor care ajută la normalizarea funcției intestinale. Iaurtul oferă, de asemenea, proteine și calmează disconfortul stomacal, oferind adesea o senzație de răcoare.

Concluzie

Nu s-a dovedit că există o dietă care să prevină boala de reflux gastroesofagian, dar cu toate acestea, anumite alimente pot atenua simptomele la unele persoane. Se poate discuta cu un medic dacă apar întrebări în privința unor anumite alimente, respectiv dacă acestea ar trebui să facă parte din dietă. Alimentele care ajută la îmbunătățirea refluxului acid pentru o persoană, pot fi problematice pentru altcineva. Un medic sau un dietetician autorizat poate ajuta o persoană să elaboreze o dietă pentru a gestiona simptomele.