Meniu

Dieta disociata 3 zile: Ce este, cum o pregatim, avantaje si riscuri

Actualizat pe:
Scris de Dr. Crina Pop

Dieta disociată este un tip de dietă care contrazice toate cunoștințele actuale despre diete. Majoritatea specialiștilor în diete sau medicilor autorizați discută despre importanța includerii diferitelor grupe de alimente. Aceștia sugerează cât de important este să se mențină un echilibru de diferite alimente la o dietă, oferindu-i organismului o gamă largă de nutrienți și beneficii. Cu toate acestea, conform unei diete disociate, este important să se consume doar un anumit aliment pe zi sau la o masă. Aceasta sugerează că nu ar trebui să se consume alimente acide și alimente alcaline împreună, deoarece poate provoca perturbări în procesul de digestie. Dieta disociată este una dintre cele mai vechi metode de pierdere în greutate, bazată pe principiul combinării alimentelor. Aceasta este destul de ușor de urmat, deoarece nu este nevoie să se țină evidența caloriilor, singura regulă este câte un grup de produse  pe rând.

Ce este dieta disociată 3 zile?

Dieta disociată contravine toate lucrurile studiate despre nutriție în ultimele decenii. Ea se bazează pe premisa combinării alimentelor, care presupune consumul doar a anumitor grupe de alimente. Dieta a fost dezvoltată la începutul anilor 1900 de către Dr. William Howard Hay, care credea că organismul uman trebuie să producă și să secrete diferite enzime digestive pentru alimentele alcaline și acide. În esență, în cadrul dietei disociate, persoanele sunt descurajate să consume mese bine echilibrate care includ o varietate de grupe de alimente. Dieta disociată sugerează că alimentele alcaline și cele acide nu pot fi digerate împreună, dar experții nu sunt de acord deoarece nu există nicio justificare științifică pentru acest lucru. Consumul unei singure grupe de alimente la un moment dat și limitarea proteinelor, grăsimilor crește riscul de deficiențe nutritive și este nesustenabilă.

Cum funcționează dieta disociată?

Variantele posibile sunt:

  • Consumul unei singure grupe de alimente pe masă
  • Consumul unei singure grupe de alimente pe zi
  • Consumul unei singure grupe de alimente per moment al zilei, ziua se împarte în bucăți, în care se rezumă la anumite grupe de alimente.

Cum se prepară o dieta disociată

Persoanele sunt încurajate să aștepte cel puțin patru ore înainte de a consuma o masă “incompatibilă”. De exemplu, dacă se consumă o salată de fructe împreună cu fructe acide și semiacide, trebuie să se aștepte cel puțin patru ore înainte de a consuma o masă cu pui și legume fără amidon la aburi. În afară de aceasta, momentul este în întregime la alegerea personală. Dar, din cauza acestei perioade de așteptare recomandate, multe persoane care urmează dieta disociată își restrâng consumul de alimente din întreaga zi la o singură grupă de alimente. 

Este dieta disociată o alegere sănătoasă?

S-ar putea ca o persoană în căutarea unor metode noi pentru procesul de pierdere în greutate să dorească să încerce această dietă. Aceasta îl va ajuta să înțeleagă mai bine cum funcționează corpul său și dacă dieta disociată 3 cu 3 este utilă pentru organism. Dieta disociată este considerată destul de restrictivă. În ciuda potențialelor beneficii de slăbire, autorestricția poate declanșa pofte intense și poate eroda autocontrolul pe termen lung. Medicii avertizează, de asemenea, că limitarea varietății de alimente poate duce la deficite potențial periculoase de nutrienți necesari pentru a controla pofta de mâncare, a regla metabolismul și a îndepărta stocarea grăsimilor. Dieta disociată este sigură dacă intenționați să o folosiți doar pentru o perioadă scurtă de timp. Dar aceasta nu este alegerea potrivită dacă o persoană este în căutarea unei diete echilibrate care să susțină un stil de viață mai sănătos.

Avantajele unei diete disociate

Ușurarea sistemului digestiv

Regula majoră a acestei diete este de a separa carbohidrații și alimentele bogate în proteine și de a evita consumul de alimente acide și alcaline împreună. Atunci când stomacul prelucrează doar carbohidrați devine mai ușor pentru sistemul digestiv să producă sucuri și să descompună alimentele. Cu toate acestea, dacă sunt mai multe tipuri de grupe de alimente în stomac, descompunerea devine dificilă și provoacă adesea indigestie.

Favorizarea procesului de slăbire

Unul dintre principalele motive pentru care oamenii optează pentru o dietă disociată 3+3 este pierderea în greutate. Un studiu arată că urmând o dietă disociată persoanele au scăzut semnificativ grăsimea corporală totală și raportul dintre circumferința taliei și cea a șoldurilor. Deși nu se pretinde că dieta disociată are cea mai bună metodă de slăbire, un studiu a concluzionat că pierderea în greutate printr-o dietă disociată a fost aceeași cu cea a unei diete echilibrate. Aceasta înseamnă că dieta disociată nu a adus nicio pierdere suplimentară în greutate și grăsime corporală și a fost similară cu slăbirea obținută printr-o dietă echilibrată. 

Reducerea obiceiului de gustări în timpul zilei

O altă regulă importantă a dietei este că trebuie să existe un interval de minimum 4 ore înainte de a mânca următoarea masă. În aceste patru ore, nu este voie să fie consumat nimic, ceea ce reduce obiceiul de a lua gustări între mese. Iar odată ce se încetează această practică, nevoia de a lua gustări va dispărea automat. Potrivit cercetărilor, gustările sunt dense în energie, dar sărace în nutrienți. Este unul dintre principalii factori care contribuie la creșterea în greutate.

Dezavantajele unei diete disociate

Fluctuații ale nivelului de zahăr din sânge

Restrângerea unor mese doar la amidon și carbohidrați poate face ca nivelul de zahăr din sânge să fluctueze foarte mult pe parcursul zilei. Aceasta se datorează lipsei de proteine sau grăsimi suficiente pentru a ajuta la încetinirea eliberării zaharurilor în sânge. Aceste schimbări rapide ale glicemiei ar putea încuraja epuizarea, ceața cerebrală, schimbările de dispoziție și stocarea grăsimii abdominale. Deoarece dieta disociată provoacă fluctuații ale nivelului de zahăr din sânge, aceasta este nepotrivită pentru persoanele cu diabet.

Dificultatea de implementare

Această dietă poate să pară confuză deoarece contrazice toate cunoștințele despre diete. Practic, organizarea meselor ar putea deveni o problemă. Pentru a începe o astfel de dietă ar fi nevoie de mult timp pentru planificarea întregii săptămâni conform regulilor. 

Restricționarea

Există o mulțime de reguli în această dietă care ar putea părea prea restrictive. Unele persoane ar putea fi de acord cu regulile și restricțiile, deoarece este doar pentru a îmbunătăți obiceiurile alimentare. Dar dacă această dietă transmite senzații negative precum că nu ar fi posibil să se bucure de mesele planificate din cauza acestor restricții, este în regulă să se treacă la o altă dietă deoarece nu toate dietele funcționează pentru majoritatea oamenilor. O dietă sănătoasă trebuie să fie confortabilă pentru cei care o aplică

Concluzie

Atunci când se alege o dietă, persoanele trebuie să ia în considerare diverși factori, cum ar fi nevoile și preferințele lor alimentare, relația lor actuală cu mâncarea și obiectivele lor de sănătate. Deși dieta disociată 3 zile ar putea părea atrăgătoare ca o abordare nouă și netradițională a alimentației, care nu seamănă cu o dietă tipică, merită menționat faptul că aceasta nu are susținere științifică. Există un risc potențial de deficit de nutrienți și de dezvoltare a unei mentalități restrictive față de mese. În cazul în care cineva este interesat de dieta disociată, este indicat să se consulte cu un medic pentru a determina dacă este potrivită.