Meniu

Tipuri de autism: clasificari si caracteristici comportamentale

Verificat medical
Ultima verificare medicală a fost facuta de Dr. Aurora Albu pe data de
Scris de Echipa Editoriala Med.ro, echipa multidisciplinară.

Tulburarea de spectru autist reprezintă o afecțiune complexă de dezvoltare neurologică care influențează semnificativ modul în care o persoană gândește, învață, comunică și interacționează cu ceilalți. Manifestările autismului variază considerabil de la o persoană la alta, atât în ceea ce privește severitatea simptomelor, cât și abilitățile specifice afectate. Persoanele cu autism pot prezenta dificultăți în comunicarea verbală și non-verbală, provocări în interacțiunile sociale și comportamente repetitive sau restrictive.

Unele persoane cu autism pot avea abilități cognitive excepționale în anumite domenii, în timp ce altele pot necesita sprijin semnificativ în activitățile zilnice. Diagnosticul precoce și intervențiile terapeutice personalizate pot îmbunătăți semnificativ calitatea vieții persoanelor cu autism.

Evoluția istorică a clasificării autismului

Înțelegerea și clasificarea autismului au evoluat semnificativ de-a lungul timpului, reflectând progresele în cercetarea medicală și înțelegerea mai profundă a manifestărilor acestei tulburări. Inițial considerat o formă rară de psihoză infantilă, autismul este acum recunoscut ca un spectru complex de tulburări de dezvoltare neurologică.

Modificări în clasificarea din Manualul de Diagnostic: Sistemul actual de clasificare a eliminat subcategoriile anterioare distincte și a introdus conceptul unificat de tulburare de spectru autist. Această schimbare reflectă înțelegerea modernă conform căreia autismul există pe un continuum, cu manifestări și grade de severitate variate. Noul sistem de diagnostic pune accentul pe evaluarea nivelului de suport necesar și pe impactul simptomelor asupra funcționării zilnice.

Motivele reclasificării în spectru: Reclasificarea autismului ca spectru a fost determinată de observația că simptomele și manifestările nu se încadrează în categorii distincte și rigide. Această abordare permite o evaluare mai nuanțată a nevoilor individuale și recunoaște natura fluidă a manifestărilor autismului. Spectrul autist oferă o imagine mai completă a modului în care această tulburare afectează diferit fiecare persoană.

Abordarea diagnostică actuală: Procesul de diagnostic modern al autismului implică o evaluare cuprinzătoare a dezvoltării copilului, incluzând observații comportamentale, evaluări cognitive și analiza istoricului medical. Specialiștii utilizează criterii standardizate pentru a evalua abilitățile de comunicare, interacțiunile sociale și tiparele comportamentale caracteristice.

Sindromul Asperger

Sindromul Asperger reprezintă o formă distinctă de autism caracterizată prin abilități cognitive normale sau superioare, dar cu dificultăți specifice în interacțiunea socială și comunicare. Persoanele cu acest sindrom prezintă adesea interese intense și specializate în anumite domenii.

Tipare de comunicare socială: Persoanele cu sindrom Asperger manifestă dificultăți în interpretarea indiciilor sociale subtile și în menținerea conversațiilor reciproce. Comunicarea lor tinde să fie formală și poate părea rigidă sau pedantă. Limbajul corporal și expresiile faciale pot fi limitate sau inadecvate contextului social.

Caracteristici comportamentale: Comportamentul persoanelor cu sindrom Asperger se caracterizează prin rutine rigide și interese intense în domenii specifice. Acestea pot manifesta rezistență la schimbare și pot avea dificultăți în adaptarea la situații noi sau neașteptate. Pot dezvolta expertiză remarcabilă în domeniile care le interesează.

Abilități cognitive: Persoanele cu sindrom Asperger prezintă adesea abilități cognitive normale sau superioare, cu puncte forte în gândirea logică și memoria detaliilor. Pot excela în domenii precum matematica, științele sau tehnologia, demonstrând capacități analitice remarcabile.

Dezvoltarea limbajului: Dezvoltarea limbajului în sindromul Asperger urmează un traseu atipic. Deși vocabularul și gramatica pot fi avansate, utilizarea pragmatică a limbajului în context social poate fi deficitară. Pot avea dificultăți în înțelegerea umorului, sarcasmului sau limbajului figurat.

Stilul de interacțiune socială: Interacțiunile sociale ale persoanelor cu sindrom Asperger sunt caracterizate prin dificultăți în stabilirea și menținerea relațiilor cu cei de aceeași vârstă. Pot părea distanți sau nepotriviți în situații sociale, având dificultăți în empatizare și înțelegerea perspectivelor altora.

Sindromul Kanner (Autism clasic)

Sindromul Kanner, cunoscut și ca autism clasic, reprezintă forma tradițională de autism, caracterizată prin manifestări timpurii și severe ale simptomelor specifice autismului. Această formă afectează semnificativ dezvoltarea copilului în multiple domenii.

Tipare de dezvoltare timpurie: Copiii cu sindrom Kanner prezintă semne vizibile încă din primii ani de viață. Dezvoltarea lor este marcată de întârzieri semnificative în achiziția abilităților de bază, precum contactul vizual, răspunsul la nume sau dezvoltarea jocului imaginativ. Pot manifesta comportamente repetitive și stereotipe încă de la vârste foarte mici.

Provocări de comunicare: Copiii cu sindrom Kanner prezintă dificultăți severe în dezvoltarea limbajului și comunicării. Aceștia pot avea un limbaj limitat sau inexistent, ecolalie (repetarea cuvintelor sau frazelor auzite), și dificultăți majore în înțelegerea și utilizarea comunicării non-verbale. Comunicarea funcțională este adesea înlocuită cu comportamente alternative precum plânsul, țipetele sau gesturile primitive.

Dificultăți de interacțiune socială: Persoanele cu sindrom Kanner manifestă un dezinteres profund față de interacțiunile sociale și au dificultăți semnificative în stabilirea contactului vizual sau în răspunsul la expresiile emoționale ale celorlalți. Relațiile sociale sunt limitate sau absente, iar jocul în grup este rar sau inexistent. Preferă activitățile solitare și pot părea complet detașați de mediul social înconjurător.

Caracteristici comportamentale: Comportamentele repetitive și stereotipe sunt foarte pronunțate în sindromul Kanner. Acestea includ mișcări repetitive ale corpului, fixații intense pentru anumite obiecte sau rutine specifice, și rezistență extremă la schimbare. Perturbarea rutinelor poate provoca anxietate severă și crize comportamentale intense.

Evoluția dezvoltării: Sindromul Kanner se manifestă printr-o dezvoltare atipică evidentă în primii ani de viață. Copiii prezintă întârzieri semnificative în atingerea reperelor dezvoltării, precum zâmbetul social, urmărirea vizuală sau răspunsul la nume. Dezvoltarea continuă să fie afectată pe multiple planuri, necesitând intervenție terapeutică intensivă și susținută.

Tulburarea dezintegrativă a copilăriei

Tulburarea dezintegrativă a copilăriei reprezintă o formă rară și severă de regresie în dezvoltare, caracterizată prin pierderea dramatică a abilităților dobândite anterior, după o perioadă de dezvoltare aparent normală.

Vârsta de debut

Tulburarea dezintegrativă a copilăriei se manifestă de obicei între vârsta de 2 și 4 ani, după o perioadă de dezvoltare normală. Debutul poate fi brusc sau gradual, marcând începutul unei perioade de regresie severă în multiple domenii ale dezvoltării. Părinții observă schimbări dramatice în comportamentul și abilitățile copilului într-un interval relativ scurt de timp.

Modelul regresiei

Regresia în tulburarea dezintegrativă a copilăriei urmează un pattern distinct, caracterizat prin pierderea rapidă și semnificativă a abilităților dobândite anterior. Copilul începe să piardă treptat sau brusc abilitățile de comunicare, sociale și comportamentale pe care le dezvoltase deja. Această regresie este mai severă și mai cuprinzătoare decât în alte forme de autism.

Domenii de pierdere a abilităților

Limbaj și comunicare: Pierderea abilităților de limbaj și comunicare este adesea una dintre primele și cele mai evidente manifestări ale tulburării. Copiii afectați pierd capacitatea de a forma propoziții coerente, vocabularul devine tot mai limitat, iar în cazuri severe, pot ajunge să nu mai vorbească deloc. Înțelegerea limbajului poate fi de asemenea afectată semnificativ.

Abilități sociale: Copiii afectați pierd capacitatea de a interacționa adecvat cu cei din jur, inclusiv cu membrii familiei. Contactul vizual devine tot mai rar, empatia și răspunsul emoțional dispar treptat, iar interesul pentru interacțiunile sociale scade dramatic. Copilul poate deveni izolat social și poate manifesta comportamente de evitare a contactului cu alte persoane.

Abilități motorii: Regresia afectează și abilitățile motorii, atât fine cât și grosiere. Copiii pot pierde coordonarea mișcărilor, pot dezvolta un mers nesigur sau pot manifesta dificultăți în manipularea obiectelor. Activitățile care necesită precizie motorie fină devin tot mai dificil de realizat.

Abilități de autoîngrijire: Pierderea autonomiei personale este un aspect semnificativ al tulburării. Copiii pot pierde capacitatea de a se hrăni singuri, de a folosi toaleta sau de a se îmbrăca independent. Abilitățile de igienă personală sunt afectate, necesitând supervizare și asistență constantă din partea îngrijitorilor.

Abilități de joc: Jocul devine tot mai sărac și mai puțin complex, pierzându-și caracterul imaginativ și social. Copiii pot manifesta comportamente repetitive în locul jocului constructiv, pot manipula obsesiv anumite obiecte sau pot prezenta fixații pentru părți specifice ale jucăriilor, în loc să le folosească în mod funcțional.

Tulburarea pervazivă de dezvoltare nespecificată

Tulburarea pervazivă de dezvoltare nespecificată reprezintă o formă mai ușoară de autism, caracterizată prin simptome care nu îndeplinesc criteriile complete pentru alte forme de autism. Această condiție afectează dezvoltarea copilului în multiple domenii, dar cu o intensitate mai redusă.

Tipare de comunicare: Persoanele cu această tulburare prezintă dificultăți moderate în dezvoltarea și utilizarea limbajului. Comunicarea poate fi afectată atât la nivel verbal cât și non-verbal, dar într-un mod mai subtil decât în alte forme de autism. Vocabularul și structura gramaticală pot fi relativ bine dezvoltate, însă utilizarea pragmatică a limbajului în context social rămâne problematică.

Provocări în interacțiunea socială: Dificultățile sociale se manifestă prin probleme în inițierea și menținerea relațiilor cu cei de aceeași vârstă. Persoanele afectate pot arăta interes pentru interacțiunile sociale, dar nu știu cum să le gestioneze eficient. Interpretarea indiciilor sociale subtile și răspunsul adecvat la emoțiile celorlalți reprezintă provocări constante.

Caracteristici comportamentale: Comportamentele repetitive și interesele restrânse sunt prezente, dar mai puțin intense decât în alte forme de autism. Rutinele și ritualurile pot fi importante pentru aceste persoane, însă flexibilitatea comportamentală este mai mare. Adaptarea la schimbări poate fi dificilă, dar nu imposibilă.

Evoluția dezvoltării: Dezvoltarea urmează un traseu atipic, dar cu întârzieri mai subtile comparativ cu alte forme de autism. Achizițiile dezvoltării pot fi neuniforme, cu puncte forte și slabe distincte în diferite domenii. Progresul este posibil cu intervenție terapeutică adecvată și sprijin constant.

Sindromul Rett

Sindromul Rett este o tulburare neurologică gravă care afectează predominant fetele, caracterizată prin regresie severă în dezvoltare după o perioadă inițială de dezvoltare normală. Această condiție are impact semnificativ asupra funcționării motorii, cognitive și sociale.

Specificitate de gen

Sindromul Rett afectează aproape exclusiv fetele, manifestându-se extrem de rar la băieți. Această particularitate este legată de localizarea genei afectate pe cromozomul X. Băieții care dezvoltă mutația genetică asociată sindromului Rett prezintă de obicei simptome mult mai severe și au o speranță de viață redusă.

Componente genetice

Sindromul Rett este cauzat de mutații în gena MECP2, localizată pe cromozomul X. Această genă joacă un rol crucial în dezvoltarea și funcționarea creierului, fiind implicată în reglarea expresiei altor gene importante pentru dezvoltarea neuronală. Majoritatea cazurilor apar spontan, fără istoric familial.

Tipare de dezvoltare

Dezvoltare normală timpurie: În primele luni de viață, bebelușii cu sindrom Rett par să se dezvolte normal, atingând reperele specifice vârstei. Dezvoltarea motorie, socială și cognitivă urmează un traseu tipic până la aproximativ 6-18 luni. Părinții și medicii pot observa o dezvoltare aparent normală, fără semne vizibile ale tulburării.

Stadiul de regresie: Această etapă marchează începutul deteriorării rapide a abilităților dobândite anterior. Copiii pierd abilitățile de comunicare, mișcările voluntare ale mâinilor sunt înlocuite cu mișcări stereotipe repetitive, iar interacțiunea socială se diminuează semnificativ. Regresul poate fi brusc sau gradual, provocând anxietate și confuzie în rândul familiilor.

Stadiul de platou: După perioada de regresie, starea copilului se stabilizează într-o oarecare măsură. Deși unele abilități rămân pierdute, pot apărea mici îmbunătățiri în anumite domenii. Contactul vizual și interesul social pot reveni parțial, iar copiii pot învăța să comunice prin metode alternative.

Deteriorarea motorie tardivă: În această fază, problemele motorii devin mai pronunțate. Pot apărea dificultăți severe în mers, probleme de coordonare și posibile deformări ale coloanei vertebrale. Funcțiile motorii continuă să se deterioreze gradual, necesitând intervenții terapeutice și suport fizic constant pentru menținerea mobilității și prevenirea complicațiilor.

Întrebări frecvente

Care sunt principalele diferențe dintre sindromul Asperger și autismul clasic?

Sindromul Asperger se caracterizează prin abilități cognitive normale sau superioare și absența întârzierilor semnificative în dezvoltarea limbajului, spre deosebire de autismul clasic, care implică întârzieri evidente în limbaj și dezvoltare cognitivă. Persoanele cu sindrom Asperger pot avea dificultăți sociale mai subtile, dar nu la fel de severe ca în autismul clasic.

Cum diferă sindromul Rett de alte tipuri de autism?

Sindromul Rett este o tulburare genetică rară care afectează aproape exclusiv fetele și se caracterizează prin regresie severă după o perioadă de dezvoltare normală. Spre deosebire de alte tipuri de autism, sindromul Rett implică pierderi motorii semnificative și mișcări stereotipe ale mâinilor.

De ce au fost combinate diferitele tipuri de autism într-un singur spectru?

Tipurile diferite de autism au fost combinate într-un singur spectru pentru a reflecta mai bine variabilitatea simptomelor și severității acestora. Această abordare permite o evaluare mai flexibilă și personalizată a fiecărui individ, recunoscând unicitatea manifestărilor autismului.

Pot avea caracteristici ale mai multor tipuri de autism?

Da, este posibil să prezentați caracteristici ale mai multor tipuri de autism, deoarece simptomele pot varia semnificativ între indivizi. Spectrul autist include o gamă largă de manifestări, iar un diagnostic poate reflecta combinații unice de simptome.

Cum diferă tulburarea dezintegrativă a copilăriei de autismul cu debut timpuriu?

Tulburarea dezintegrativă a copilăriei se caracterizează printr-o pierdere bruscă și severă a abilităților dobândite după o perioadă inițială de dezvoltare normală, în timp ce autismul cu debut timpuriu implică întârzieri și dificultăți evidente încă din primii ani de viață.

Ce face ca tulburarea pervazivă de dezvoltare nespecificată să fie diferită de alte tipuri de autism?

Tulburarea pervazivă de dezvoltare nespecificată se distinge prin simptome care nu îndeplinesc toate criteriile pentru alte forme de autism, prezentând manifestări mai subtile sau incomplete. Aceasta poate include dificultăți în comunicare și interacțiune socială, dar într-o formă mai ușoară.

Sunt unele tipuri de autism mai frecvente decât altele?

Da, unele tipuri de autism sunt mai frecvente decât altele. De exemplu, tulburarea de spectru autist este diagnosticată mai frecvent decât tulburarea dezintegrativă a copilăriei sau sindromul Rett, care sunt mult mai rare.

Poate tipul de autism să se schimbe în timp?

Tipul de autism nu se schimbă în sensul clasic, dar manifestările și severitatea simptomelor pot evolua pe parcursul vieții. Intervențiile terapeutice adecvate pot influența pozitiv dezvoltarea și adaptarea persoanei afectate.

Ce rol joacă genetica în diferitele tipuri de autism?

Genetica joacă un rol semnificativ în dezvoltarea autismului, contribuind la susceptibilitatea individuală și manifestările specifice. Mutațiile genetice pot fi implicate în forme distincte, cum ar fi sindromul Rett, dar și în predispoziția generală pentru spectrul autist.

Cum determină medicii ce tip de autism are o persoană?

Medicii determină tipul de autism printr-o evaluare detaliată a istoricului dezvoltării, observații comportamentale și teste standardizate. Diagnosticul se bazează pe identificarea tiparelor specifice ale simptomelor și pe evaluarea impactului acestora asupra funcționării zilnice.

Concluzie

Autismul este o tulburare complexă cu manifestări variate care necesită o abordare personalizată pentru diagnostic și tratament. Înțelegerea spectrului autist ajută la recunoașterea diversității experiențelor individuale și la adaptarea intervențiilor terapeutice pentru fiecare persoană afectată. Progresele în cercetare și practică medicală continuă să îmbunătățească calitatea vieții persoanelor cu autism, oferindu-le sprijinul necesar pentru a-și atinge potențialul maxim.

Ti s-a parut folositor acest articol?

Da
Nu

Surse Articol

Jiang, C. C., Lin, L. S., Long, S., Ke, X. Y., Fukunaga, K., Lu, Y. M., & Han, F. (2022). Signalling pathways in autism spectrum disorder: mechanisms and therapeutic implications. Signal transduction and targeted therapy, 7(1), 229.

https://www.nature.com/articles/s41392-022-01081-0

Kaiser, M. D., Hudac, C. M., Shultz, S., Lee, S. M., Cheung, C., Berken, A. M., ... & Pelphrey, K. A. (2010). Neural signatures of autism. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(49), 21223-21228.

https://www.pnas.org/doi/abs/10.1073/pnas.1010412107

Eaves, L. C., Ho, H. H., & Eaves, D. M. (1994). Subtypes of autism by cluster analysis. Journal of autism and developmental disorders, 24(1), 3-22.

https://link.springer.com/article/10.1007/BF02172209

Dr. Aurora Albu

Consultați întotdeauna un Specialist Medical

Informațiile furnizate în acest articol au caracter informativ și educativ, și nu ar trebui interpretate ca sfaturi medicale personalizate. Este important de înțeles că, deși suntem profesioniști în domeniul medical, perspectivele pe care le oferim se bazează pe cercetări generale și studii. Acestea nu sunt adaptate nevoilor individuale. Prin urmare, este esențial să consultați direct un medic care vă poate oferi sfaturi medicale personalizate, relevante pentru situația dvs. specifică.