Meniu

La ce varsta incep copii sa vorbeasca: etapele dezvoltarii

Verificat medical
Ultima verificare medicală a fost facuta de Dr. Micaella M. Kantor pe data de
Scris de Echipa Editoriala Med.ro, echipa multidisciplinară.

Dezvoltarea vorbirii la copii începe încă din primele luni de viață, dar primele cuvinte apar de obicei între 12 și 18 luni. Bebelușii încep să comunice prin sunete și gesturi încă de la naștere, trecând prin etape importante precum gânguritul și bolborositul înainte de a rosti primele cuvinte. Majoritatea copiilor spun între 10 și 50 de cuvinte până la vârsta de 18 luni.

La 2 ani, vocabularul se extinde semnificativ și copiii încep să formeze propoziții simple din două cuvinte. Dezvoltarea limbajului continuă rapid, astfel încât până la 3 ani, cei mici pot purta conversații simple și pot exprima idei complexe prin propoziții scurte.

Dezvoltarea timpurie a vorbirii (0-6 luni)

În primele 6 luni de viață, bebelușii dezvoltă abilitățile fundamentale necesare pentru comunicarea verbală. Aceștia învață să recunoască vocile familiare, să distingă între diferite sunete și să producă primele vocalizări.

Gânguritul și zâmbetul (0-3 luni): În această perioadă, bebelușii încep să producă primele sunete vocale, cunoscute sub numele de gângurit. Aceste sunete simple, precum „aaa” sau „ooo”, reprezintă primii pași în dezvoltarea vorbirii. Bebelușii zâmbesc ca răspuns la interacțiunile cu părinții și încep să stabilească conexiuni între sunete și reacțiile celor din jur.

Râsul și sunetele jucăușe (4-6 luni): Bebelușii încep să producă sunete mai complexe și să experimenteze cu vocea lor. Râsul devine o parte importantă a comunicării, iar sunetele produse devin mai variate și mai expresive. Copiii încep să combine consoane cu vocale, producând silabe simple precum „ba” sau „ma”.

Răspunsul la voci și muzică: Bebelușii manifestă un interes crescut pentru vocile umane și muzică. Ei învață să recunoască tonalitățile diferite și să reacționeze la schimbările de ton din vocea părinților. Această capacitate de a distinge între sunete diferite este crucială pentru dezvoltarea ulterioară a limbajului.

Recunoașterea timpurie a sunetelor: În această perioadă, bebelușii dezvoltă capacitatea de a identifica și diferenția între diverse sunete din mediul înconjurător. Ei încep să asocieze anumite sunete cu obiecte sau persoane specifice și să manifeste preferințe pentru anumite voci sau melodii.

Comunicarea pre-verbală (6-12 luni)

Perioada dintre 6 și 12 luni marchează tranziția către comunicarea intenționată. Bebelușii încep să folosească sunete și gesturi cu scop specific, pregătindu-se pentru primele cuvinte.

Dezvoltarea bolboroselii: Bebelușii combină sunete în secvențe repetitive, creând silabe precum „ma-ma-ma” sau „ba-ba-ba”. Această etapă este esențială pentru dezvoltarea controlului asupra aparatului vocal și pentru învățarea structurii de bază a limbajului.

Comunicarea prin gesturi: În această perioadă, bebelușii încep să folosească gesturi specifice pentru a-și exprima dorințele. Ei arată cu degetul spre obiecte, ridică brațele pentru a fi luați în brațe și fac cu mâna la plecare, demonstrând înțelegerea comunicării non-verbale.

Înțelegerea comenzilor simple: Copiii încep să răspundă la comenzi simple precum „pa-pa” sau „nu”. Ei pot recunoaște numele lor și pot înțelege semnificația unor cuvinte frecvent folosite în mediul lor.

Experimentarea cu sunete: Bebelușii explorează diferite sunete și tonalități, imitând sunetele pe care le aud în jurul lor. Această experimentare îi ajută să dezvolte controlul asupra vocii și să înțeleagă relația dintre sunete și semnificații.

Pregătirea pentru primul cuvânt: În lunile premergătoare primului an, bebelușii încep să asocieze cuvinte specifice cu obiecte sau persoane. Ei pot folosi sunete consistente pentru a se referi la anumite lucruri, chiar dacă acestea nu sunt încă cuvinte propriu-zise.

Perioada primelor cuvinte (12-18 luni)

Între 12 și 18 luni, copiii încep să rostească primele cuvinte cu înțeles și să dezvolte un vocabular activ. Această perioadă marchează tranziția de la comunicarea prin gesturi și sunete la utilizarea limbajului verbal pentru exprimarea nevoilor și dorințelor.

Primele cuvinte: În general, primele cuvinte ale copiilor sunt substantive simple care denumesc persoane sau obiecte familiare din mediul lor imediat. Cuvintele precum mama, tata, papa, apa sau nume ale animalelor de companie sunt frecvent întâlnite în această etapă. Copiii aleg aceste cuvinte deoarece sunt ușor de pronunțat și au o semnificație directă în viața lor de zi cu zi.

Numărul de cuvinte așteptat: În această perioadă, vocabularul copiilor crește treptat de la 1-3 cuvinte la începutul perioadei până la 10-50 de cuvinte către sfârșitul acesteia. Este important de menționat că acest interval este orientativ, iar dezvoltarea vocabularului poate varia semnificativ de la un copil la altul, fără a indica neapărat o întârziere în dezvoltare.

Înțelegere versus vorbire: Capacitatea copiilor de a înțelege limbajul depășește semnificativ capacitatea lor de a vorbi în această perioadă. Ei pot înțelege între 100 și 150 de cuvinte și pot urma instrucțiuni simple, deși vocabularul lor activ este mult mai redus. Această diferență între vocabularul receptiv și cel expresiv este normală și face parte din procesul natural de dezvoltare a limbajului.

Metode de comunicare: Copiii folosesc o combinație de cuvinte, gesturi și sunete pentru a se face înțeleși. Ei pot arăta cu degetul spre obiecte în timp ce rostesc cuvântul corespunzător, pot folosi expresii faciale pentru a-și exprima emoțiile și pot imita sunete din mediul înconjurător pentru a comunica dorințele și nevoile lor.

Înțelegerea limbajului: În această etapă, copiii încep să înțeleagă relația dintre cuvinte și obiectele sau acțiunile pe care acestea le reprezintă. Ei pot identifica obiecte familiare când sunt numite, pot răspunde la comenzi simple și încep să asocieze cuvintele cu contextele specifice în care sunt folosite.

Dezvoltarea vorbirii (18 luni-3 ani)

Perioada dintre 18 luni și 3 ani este marcată de o expansiune rapidă a vocabularului și apariția primelor propoziții. Copiii dezvoltă abilități lingvistice complexe și încep să folosească limbajul pentru a-și exprima gândurile și emoțiile.

Dezvoltarea vocabularului de bază: Vocabularul copiilor crește exponențial în această perioadă, ajungând de la aproximativ 50 de cuvinte la 18 luni la peste 200 de cuvinte la vârsta de 2 ani. La 3 ani, mulți copii cunosc și folosesc activ între 500 și 1000 de cuvinte, iar vocabularul pasiv este și mai extins.

Progresul formării propozițiilor: Copiii încep să combine cuvintele în propoziții simple în jurul vârstei de 2 ani. Inițial, folosesc propoziții din două cuvinte precum mama papa sau vreau apă, iar treptat progresează către propoziții mai complexe cu trei sau patru cuvinte, incluzând verbe și adjective.

Etapele dezvoltării limbajului: În această perioadă, copiii ating mai multe etape importante în dezvoltarea limbajului. La 2 ani pot folosi pronume personale și posesive, la 2 ani și jumătate încep să folosească pluralul și timpul trecut al verbelor, iar spre 3 ani pot purta conversații scurte și pot povesti întâmplări simple.

Dezvoltarea combinațiilor de cuvinte: Pe măsură ce vocabularul se extinde, copiii învață să combine cuvintele în moduri din ce în ce mai complexe. Ei încep să folosească prepoziții, adjective descriptive și adverbe, creând propoziții mai elaborate care exprimă relații spațiale, temporale și cauzale.

Progresul clarității vorbirii: Claritatea vorbirii se îmbunătățește semnificativ în această perioadă. La început, doar părinții și persoanele apropiate pot înțelege ce spune copilul, dar până la 3 ani, vorbirea devine mai clară și poate fi înțeleasă de majoritatea adulților. Pronunția sunetelor se perfecționează treptat, deși unele sunete complexe pot rămâne dificil de pronunțat până la vârsta de 4-5 ani.

Factori care influențează dezvoltarea vorbirii

Dezvoltarea limbajului la copii este influențată de numeroși factori care interacționează între ei. Mediul, interacțiunile sociale, starea de sănătate și predispozițiile genetice joacă roluri cruciale în procesul de învățare a vorbirii și în dezvoltarea abilităților de comunicare.

Influențe din mediul înconjurător

Calitatea și cantitatea expunerii la limbaj în primii ani de viață au un impact major asupra dezvoltării vorbirii. Copiii care cresc într-un mediu bogat în stimuli verbali, cu părinți care le vorbesc frecvent și folosesc un vocabular variat, dezvoltă abilități lingvistice mai avansate. Expunerea la cărți, muzică și diverse experiențe senzoriale contribuie semnificativ la îmbogățirea vocabularului și la dezvoltarea abilităților de comunicare.

Impactul interacțiunilor sociale

Interacțiunile sociale regulate și de calitate sunt fundamentale pentru dezvoltarea limbajului. Copiii învață să vorbească prin imitare și prin răspunsurile pe care le primesc de la adulți și de la alți copii. Conversațiile față în față, jocurile interactive și activitățile de grup oferă oportunități esențiale pentru practicarea și rafinarea abilităților de comunicare.

Aspecte medicale

Starea generală de sănătate poate influența semnificativ dezvoltarea vorbirii. Infecțiile frecvente ale urechii, problemele de auz, dificultățile de coordonare musculară oro-motorie sau alte afecțiuni medicale pot întârzia sau perturba achiziția normală a limbajului. Monitorizarea regulată a sănătății și intervenția timpurie sunt esențiale pentru prevenirea sau minimizarea acestor efecte.

Dezvoltarea bilingvă

Creșterea într-un mediu bilingv nu cauzează întârzieri în dezvoltarea vorbirii, contrar unor concepții greșite. Copiii bilingvi pot avea un ritm ușor diferit de învățare a limbajului, dar dezvoltă capacități cognitive și lingvistice echivalente sau chiar superioare față de copiii care învață o singură limbă. Ei pot manifesta o perioadă mai lungă de procesare și integrare a celor două sisteme lingvistice.

Afecțiuni frecvente în dezvoltare

Deficiențe de auz: Problemele de auz pot afecta semnificativ dezvoltarea vorbirii și a limbajului. Copiii cu deficiențe auditive pot avea dificultăți în perceperea și reproducerea sunetelor, ceea ce duce la întârzieri în dezvoltarea vocabularului și a pronunției. Diagnosticarea și intervenția timpurie, inclusiv prin aparate auditive sau implanturi cohleare când este cazul, sunt cruciale pentru minimizarea impactului asupra dezvoltării limbajului.

Tulburări din spectrul autist: Copiii cu autism prezintă adesea particularități în dezvoltarea limbajului și a comunicării sociale. Acestea pot include întârzieri în apariția primelor cuvinte, dificultăți în înțelegerea și utilizarea limbajului în context social, precum și tendința de a repeta cuvinte sau fraze auzite. Terapia specializată și intervențiile timpurii pot ajuta semnificativ la dezvoltarea abilităților de comunicare.

Paralizie cerebrală: Această afecțiune neurologică poate afecta controlul muscular necesar pentru vorbire, ducând la dificultăți în articularea sunetelor și în coordonarea mișcărilor necesare vorbirii. Copiii cu paralizie cerebrală pot necesita terapie logopedică intensivă și sisteme alternative de comunicare pentru a-și dezvolta abilitățile de exprimare.

Sprijinirea dezvoltării vorbirii

Dezvoltarea optimă a limbajului necesită un mediu stimulativ și suport constant din partea adulților. Implicarea activă a părinților și a îngrijitorilor în activități zilnice de comunicare și învățare este esențială pentru progresul copilului.

Activități zilnice de comunicare: Rutinele zilnice oferă numeroase oportunități pentru stimularea dezvoltării limbajului. Momentele precum mesele, îmbrăcatul sau băița pot fi transformate în ocazii de învățare prin descrierea acțiunilor, numirea obiectelor și încurajarea conversațiilor. Părinții pot folosi aceste momente pentru a introduce cuvinte noi și pentru a practica abilitățile de comunicare într-un context natural și familiar.

Cititul și povestitul: Lectura împreună cu copilul reprezintă una dintre cele mai eficiente metode de stimulare a dezvoltării limbajului. Cărțile ilustrate stimulează imaginația, îmbogățesc vocabularul și dezvoltă capacitatea de înțelegere a narațiunilor. Discuțiile despre imagini și povești ajută la dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de exprimare verbală.

Jocul interactiv: Activitățile ludice reprezintă contextul ideal pentru dezvoltarea limbajului. Jocurile de rol, puzzle-urile, construcțiile și alte activități interactive stimulează comunicarea naturală și oferă oportunități pentru învățarea de cuvinte noi. Prin joc, copiii învață să își exprime ideile, să negocieze și să colaboreze cu alții, dezvoltându-și astfel abilitățile sociale și de comunicare.

Muzică și cântece: Muzica și cântecele reprezintă instrumente puternice în dezvoltarea limbajului la copii. Melodiile simple, cu versuri repetitive și ritmuri clare ajută la dezvoltarea memoriei auditive și a capacității de procesare a sunetelor. Cântecele pentru copii conțin adesea gesturi și mișcări asociate, ceea ce facilitează învățarea prin implicarea mai multor simțuri și ajută la dezvoltarea coordonării dintre mișcare și vorbire.

Tehnici de răspuns parental: Modul în care părinții răspund la încercările de comunicare ale copilului influențează semnificativ dezvoltarea limbajului. Răspunsurile prompte, clare și adecvate nivelului de dezvoltare al copilului încurajează comunicarea ulterioară. Este important să se ofere feedback pozitiv, să se extindă și să se clarifice mesajele copilului, și să se mențină un dialog constant adaptat la interesele și capacitățile acestuia.

Când este necesară consultarea unui specialist

Identificarea timpurie a potențialelor probleme de dezvoltare a limbajului permite intervenția promptă și eficientă. Monitorizarea atentă a progresului copilului și recunoașterea semnelor de întârziere sunt esențiale pentru asigurarea unui suport adecvat.

Semne de avertizare specifice vârstei: La 12 luni, lipsa gânguritul sau a gesturilor comunicative poate indica o întârziere în dezvoltare. La 18 luni, absența primelor cuvinte sau a înțelegerii comenzilor simple reprezintă motive de îngrijorare. La 24 de luni, vocabularul limitat la mai puțin de 50 de cuvinte sau lipsa combinațiilor de două cuvinte necesită evaluare specializată.

Semnale de alarmă în comunicare: Lipsa contactului vizual, dezinteresul față de interacțiunile sociale sau dificultățile persistente în urmarea instrucțiunilor simple pot indica probleme în dezvoltarea comunicării. Regresul în abilitățile de limbaj dobândite anterior sau prezența unor pattern-uri neobișnuite de comunicare necesită investigații suplimentare.

Opțiuni de evaluare profesională: Evaluarea specializată poate include consultații la medicul pediatru, logoped sau psiholog specializat în dezvoltarea copilului. Acești specialiști utilizează teste standardizate și observații clinice pentru a evalua abilitățile de limbaj receptiv și expresiv, precum și alte aspecte ale dezvoltării cognitive și sociale.

Beneficiile intervenției timpurii: Identificarea și tratarea promptă a întârzierilor în dezvoltarea limbajului pot preveni dificultăți ulterioare în învățare și socializare. Programele de intervenție timpurie oferă suport personalizat atât copilului cât și familiei, incluzând terapie logopedică, strategii de stimulare a limbajului și consiliere parentală pentru optimizarea dezvoltării comunicării.

Întrebări frecvente

Câte cuvinte ar trebui să spună un copil de 18 luni?

Un copil de 18 luni ar trebui să aibă un vocabular de aproximativ 10-50 de cuvinte. Totuși, există variații mari între copii, iar unii pot avea un vocabular mai mare sau mai mic fără a indica o problemă de dezvoltare.

Copiii bilingvi dezvoltă vorbirea diferit?

Copiii bilingvi își dezvoltă abilitățile de vorbire în mod similar cu cei monolingvi, dar pot amesteca inițial cuvinte din ambele limbi. De obicei, ei ating aceleași etape de dezvoltare lingvistică, având avantajul de a înțelege și utiliza două limbi.

Când ar trebui un copil să formeze propoziții complete?

Majoritatea copiilor încep să formeze propoziții complete între 2 și 3 ani. La început, acestea pot fi simple și scurte, dar se vor complexifica pe măsură ce vocabularul și abilitățile gramaticale se dezvoltă.

Este normal ca unii copii să vorbească mai târziu decât alții?

Da, este normal ca unii copii să înceapă să vorbească mai târziu. Fiecare copil se dezvoltă în ritmul său, iar diferențele mici în debutul vorbirii nu sunt neapărat motive de îngrijorare. Totuși, consultarea unui specialist este recomandată dacă există preocupări.

Cum pot părinții să încurajeze dezvoltarea vorbirii?

Părinții pot încuraja dezvoltarea vorbirii prin implicarea activă în conversații cu copilul, citirea de povești și cântece și oferind un mediu bogat în stimuli verbali. Răspunsurile pozitive și extinderea vocabularului copilului sunt esențiale.

Ce rol joacă gânguritul în dezvoltarea vorbirii?

Gânguritul este o etapă crucială în dezvoltarea vorbirii, ajutând copiii să exerseze sunetele și ritmurile limbajului. Acesta este primul pas către formarea cuvintelor și propozițiilor, permițându-le să experimenteze cu vocea lor.

Când ar trebui părinții să înceapă să le citească copiilor lor?

Părinții ar trebui să înceapă să le citească copiilor încă din primele luni de viață. Cititul stimulează dezvoltarea cognitivă și lingvistică, îmbunătățește atenția și creează o bază solidă pentru abilitățile viitoare de lectură și scriere.

Băieții sunt mai lenți în dezvoltarea vorbirii decât fetele?

Studiile sugerează că băieții pot dezvolta vorbirea ușor mai târziu decât fetele. Cu toate acestea, diferențele sunt minore și nu indică neapărat o problemă. Fiecare copil are un ritm unic de dezvoltare.

Cât de importantă este interacțiunea socială pentru dezvoltarea vorbirii?

Interacțiunea socială este esențială pentru dezvoltarea vorbirii, deoarece oferă oportunități de practicare a limbajului în contexte reale. Comunicarea constantă cu părinții și colegii ajută la rafinarea abilităților lingvistice și la îmbunătățirea exprimării verbale.

Care este diferența dintre întârzierea vorbirii și întârzierea limbajului?

Întârzierea vorbirii se referă la dificultatea de a articula sunete sau cuvinte, în timp ce întârzierea limbajului implică probleme în înțelegerea sau utilizarea limbajului. Ambele pot coexista și necesită evaluare și intervenție specializată.

Concluzie

Dezvoltarea limbajului la copii este un proces complex influențat de diverși factori precum mediul, interacțiunile sociale și starea de sănătate. Fiecare copil are un ritm unic de progres, iar părinții joacă un rol esențial în stimularea abilităților lingvistice prin conversații constante, activități educative și suport emoțional. În cazul unor întârzieri sau dificultăți, intervenția timpurie poate aduce beneficii semnificative. Observarea atentă a semnelor de avertizare și consultarea specialiștilor asigură sprijinul necesar pentru o dezvoltare armonioasă a comunicării.

Ti s-a parut folositor acest articol?

Da
Nu

Surse Articol

Locke, J. L. (1996). Why do infants begin to talk? Language as an unintended consequence. Journal of child language, 23(2), 251-268.

https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-child-language/article/abs/why-do-infants-begin-to-talk-language-as-an-unintended-consequence/43C873A54D23FA05D6DAA3B346119CDF

Weisleder, A., & Fernald, A. (2013). Talking to children matters: Early language experience strengthens processing and builds vocabulary. Psychological science, 24(11), 2143-2152.

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797613488145

Dr. Micaella M. Kantor

Consultați întotdeauna un Specialist Medical

Informațiile furnizate în acest articol au caracter informativ și educativ, și nu ar trebui interpretate ca sfaturi medicale personalizate. Este important de înțeles că, deși suntem profesioniști în domeniul medical, perspectivele pe care le oferim se bazează pe cercetări generale și studii. Acestea nu sunt adaptate nevoilor individuale. Prin urmare, este esențial să consultați direct un medic care vă poate oferi sfaturi medicale personalizate, relevante pentru situația dvs. specifică.