Meniu

ADHD copii: tipuri, simptome, impact si optiuni de tratament

Verificat medical
Ultima verificare medicală a fost facuta de Dr. Aurora Albu pe data de
Scris de Echipa Editoriala Med.ro, echipa multidisciplinară.

Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate reprezintă o afecțiune neurologică care afectează capacitatea copilului de a-și menține atenția, de a-și controla comportamentul impulsiv și de a-și gestiona nivelul de activitate. Copiii cu această tulburare întâmpină dificultăți semnificative în mediul școlar, social și familial, manifestând probleme de concentrare, impulsivitate și hiperactivitate. Deși nu există un tratament care să vindece complet această afecțiune, există multiple strategii și intervenții terapeutice care pot ajuta copilul să își gestioneze simptomele și să își îmbunătățească calitatea vieții.

Diagnosticul precoce și intervenția promptă sunt esențiale pentru dezvoltarea armonioasă a copilului și pentru prevenirea complicațiilor pe termen lung.

Tipurile de ADHD la copii

Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate se manifestă diferit de la un copil la altul, existând trei forme principale care pot fi identificate în funcție de simptomele predominante.

Tipul predominant neatent: Copiii care prezintă această formă manifestă dificultăți majore în menținerea atenției și organizarea activităților zilnice. Aceștia par adesea visători, își pierd cu ușurință concentrarea în timpul sarcinilor și au tendința de a uita sau pierde diverse obiecte. Copiii cu acest tip de tulburare pot trece neobservați pentru o perioadă îndelungată, deoarece nu prezintă comportamente perturbatoare evidente.

Tipul predominant hiperactiv-impulsiv: Această formă se caracterizează prin agitație excesivă și dificultăți în controlul impulsurilor. Copiii manifestă o energie debordantă, vorbesc excesiv și întrerup frecvent conversațiile altora. Comportamentul lor este caracterizat de mișcare constantă, dificultăți în a sta așezați și tendința de a acționa fără a se gândi la consecințe.

Tipul combinat: Forma combinată include atât simptome de neatenție, cât și manifestări de hiperactivitate și impulsivitate. Copiii prezintă dificultăți în concentrare și organizare, combinate cu agitație motorie și comportament impulsiv. Acest tip este cel mai frecvent întâlnit și poate avea un impact semnificativ asupra performanței școlare și relațiilor sociale.

Simptomele și semnele principale

Manifestările clinice ale tulburării de deficit de atenție și hiperactivitate variază în funcție de vârsta copilului și de tipul predominant al afecțiunii.

Dificultăți de concentrare și atenție

Copiii cu această tulburare prezintă probleme semnificative în menținerea atenției pe parcursul activităților școlare sau recreative. Aceștia evită sarcinile care necesită efort mental susținut, par să nu asculte când li se vorbește direct și fac frecvent greșeli din neatenție în activitățile școlare sau alte activități.

Organizare deficitară și managementul timpului

Copiii întâmpină dificultăți majore în organizarea sarcinilor și activităților, având probleme în respectarea termenelor și gestionarea eficientă a timpului. Pierd frecvent obiectele necesare pentru activități și au dificultăți în stabilirea priorităților și planificarea activităților zilnice.

Comportamente impulsive

Manifestările impulsive includ întreruperea frecventă a altora, dificultăți în așteptarea rândului și tendința de a răspunde la întrebări înainte ca acestea să fie complet formulate. Copiii acționează adesea fără să se gândească la consecințe și au dificultăți în controlul emoțiilor.

Comportamente hiperactiv

Mișcare constantă și agitație: Copiii manifestă o nevoie constantă de mișcare, se foiesc frecvent pe scaun și au dificultăți în a sta liniștiți. Energia lor pare inepuizabilă, având tendința de a alerga sau de a se cățăra în situații nepotrivite.

Vorbire excesivă: Copiii vorbesc excesiv, au dificultăți în a-și aștepta rândul în conversații și întrerup frecvent alte persoane. Discursul lor poate părea rapid și dezorganizat, trecând brusc de la un subiect la altul.

Dificultăți în a sta așezat: Copiii prezintă o incapacitate marcantă de a rămâne așezați în situații care necesită acest lucru, precum orele de curs sau mesele în familie. Se ridică frecvent de pe scaun și au nevoie constantă de mișcare, chiar și în situații în care acest comportament este inadecvat.

Dificultăți în jocul liniștit: Copiii cu tulburare de deficit de atenție și hiperactivitate întâmpină dificultăți semnificative în a se implica în activități care necesită un nivel redus de zgomot și mișcare. Aceștia tind să vorbească tare în timpul jocului, să facă zgomote puternice cu jucăriile și să transforme activitățile liniștite în unele dinamice și zgomotoase.

Impactul asupra vieții zilnice

Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate afectează semnificativ multiple aspecte ale vieții copilului, de la performanța școlară până la relațiile sociale și dinamica familială, necesitând o abordare complexă și sprijin constant din partea adulților.

Performanța școlară

Dificultățile de concentrare și organizare afectează semnificativ rezultatele academice ale copiilor cu această tulburare. Aceștia întâmpină probleme în urmărirea instrucțiunilor, finalizarea temelor și menținerea atenției în timpul orelor. Notele lor pot fluctua considerabil, iar potențialul lor real este adesea mascat de manifestările tulburării, ducând la frustrare și demotivare în contextul școlar.

Relațiile sociale

Copiii cu această tulburare întâmpină frecvent dificultăți în stabilirea și menținerea prieteniilor. Comportamentul lor impulsiv, tendința de a întrerupe conversațiile și dificultățile în respectarea regulilor sociale pot duce la respingere din partea colegilor. Aceste experiențe negative pot afecta dezvoltarea abilităților sociale și pot conduce la izolare sau anxietate socială.

Dinamica familială

Prezența unui copil cu această tulburare poate genera tensiuni semnificative în cadrul familiei. Părinții se confruntă cu provocări constante în gestionarea comportamentelor dificile, iar relațiile între frați pot fi afectate de atenția sporită necesară copilului cu tulburare. Rutina familială necesită adaptări frecvente pentru a răspunde nevoilor specifice ale copilului.

Stima de sine

Experiențele repetate de eșec și criticile frecvente pot afecta semnificativ încrederea în sine a copiilor cu această tulburare. Dificultățile în îndeplinirea sarcinilor școlare și sociale pot duce la dezvoltarea unei imagini de sine negative și la sentimente de inadecvare. Copiii pot dezvolta anxietate și pot evita situațiile care prezintă riscul unui nou eșec.

Provocări comportamentale

Urmarea instrucțiunilor: Copiii cu această tulburare manifestă dificultăți semnificative în procesarea și executarea instrucțiunilor complexe. Aceștia pot părea că ignoră sau uită rapid indicațiile primite, necesitând repetarea frecventă a acestora și supervizare constantă pentru finalizarea sarcinilor.

Finalizarea sarcinilor: Copiii întâmpină dificultăți majore în ducerea la bun sfârșit a activităților începute. Tendința de a trece rapid de la o sarcină la alta, combinată cu problemele de organizare și planificare, face dificilă finalizarea proiectelor școlare sau a sarcinilor casnice.

Controlul emoțiilor: Copiii prezintă adesea reacții emoționale intense și disproporționate față de situație. Frustrarea poate apărea rapid în fața obstacolelor, iar trecerea de la o stare emoțională la alta poate fi bruscă și imprevizibilă, afectând relațiile sociale și performanța în diverse activități.

Gestionarea impulsurilor: Dificultățile în controlul impulsurilor se manifestă prin acțiuni neplanificate și decizii rapide, fără evaluarea consecințelor. Copiii pot avea tendința de a acționa înainte de a se gândi, ceea ce poate duce la situații riscante sau la conflicte cu cei din jur.

Opțiuni de tratament

Abordarea terapeutică a tulburării de deficit de atenție și hiperactivitate necesită o strategie complexă, personalizată pentru fiecare copil, care poate include intervenții comportamentale, suport educațional și, în unele cazuri, tratament medicamentos.

Terapia comportamentală

Această formă de intervenție se concentrează pe dezvoltarea abilităților de autocontrol și gestionare a comportamentului. Prin tehnici specifice de modificare comportamentală, copiii învață să își monitorizeze acțiunile, să dezvolte strategii de organizare și să își îmbunătățească abilitățile sociale. Părinții și profesorii sunt instruiți în implementarea consecventă a strategiilor pozitive de management comportamental.

Suport educațional

Adaptarea mediului școlar pentru copiii cu tulburare de deficit de atenție și hiperactivitate include strategii specifice precum așezarea în primele bănci, reducerea factorilor distractori și acordarea de timp suplimentar pentru teste. Profesorii pot implementa pauze frecvente, pot fragmenta sarcinile complexe în etape mai mici și pot utiliza materiale vizuale pentru a facilita învățarea. Colaborarea strânsă între școală și familie este esențială pentru succesul academic al copilului.

Programe de instruire pentru părinți

Programele specializate oferă părinților instrumentele necesare pentru gestionarea eficientă a comportamentelor specifice tulburării. Părinții învață tehnici de disciplină pozitivă, metode de stabilire a limitelor și strategii de comunicare eficientă. Aceste programe pun accent pe dezvoltarea consecvenței în aplicarea regulilor și pe crearea unui mediu suportiv pentru copil.

Medicație

Medicamente stimulante: Aceste medicamente acționează asupra neurotransmițătorilor cerebrali, îmbunătățind capacitatea de concentrare și reducând impulsivitatea. Metilfenidatul și amfetaminele sunt principalele opțiuni terapeutice, fiind administrate sub strictă supraveghere medicală. Efectele benefice pot fi observate în primele zile de tratament, cu ameliorarea semnificativă a simptomelor principale ale tulburării.

Medicamente non-stimulante: Atomoxetina și alte medicamente non-stimulante reprezintă o alternativă pentru copiii care nu răspund bine la stimulante sau prezintă contraindicații pentru acestea. Aceste medicamente acționează diferit față de stimulante, având un efect mai gradual și necesitând câteva săptămâni pentru a-și manifesta beneficiile terapeutice complete.

Efecte secundare și monitorizare: Tratamentul medicamentos necesită monitorizare atentă pentru identificarea și gestionarea potențialelor efecte secundare precum scăderea poftei de mâncare, tulburări de somn sau modificări ale tensiunii arteriale. Medicul evaluează periodic răspunsul la tratament, ajustează dozele în funcție de necesități și monitorizează creșterea și dezvoltarea copilului pe parcursul terapiei.

Gestionarea tulburării acasă

Crearea unui mediu familial structurat și predictibil reprezintă fundamentul gestionării eficiente a tulburării de deficit de atenție și hiperactivitate, oferind copilului stabilitatea și sprijinul necesare pentru dezvoltarea optimă.

Crearea rutinelor structurate: Implementarea unui program zilnic clar și previzibil ajută copiii să dezvolte obiceiuri sănătoase și să își organizeze mai eficient activitățile. Rutinele trebuie să includă ore fixe pentru trezire, mese, teme, activități recreative și somn, oferind copilului repere temporale stabile care reduc anxietatea și comportamentele problematice.

Stabilirea așteptărilor clare: Regulile și consecințele trebuie comunicate într-un mod clar și consecvent, fiind adaptate vârstei și capacității de înțelegere a copilului. Este important ca toate persoanele implicate în îngrijirea copilului să aplice aceleași standarde și să mențină consecvența în aplicarea regulilor stabilite.

Utilizarea sistemelor de recompensare: Implementarea unui sistem de recompense bine structurat încurajează comportamentele pozitive și motivează copilul să își îmbunătățească autocontrolul. Recompensele trebuie să fie immediate și proporționale cu efortul depus, concentrându-se pe recunoașterea progresului și pe întărirea comportamentelor dezirabile.

Organizarea mediului: Spațiul de acasă trebuie organizat pentru a minimiza distragerile și a facilita concentrarea. Acest lucru include crearea unui loc dedicat pentru teme, eliminarea stimulilor vizuali și auditivi excesivi și asigurarea că materialele necesare sunt ușor accesibile și organizate sistematic.

Sprijinirea realizării temelor: Crearea unei rutine specifice pentru teme include stabilirea unui orar fix, fragmentarea sarcinilor în părți mai mici și manageable și oferirea de pauze regulate. Părinții trebuie să mențină o atitudine calmă și încurajatoare, oferind asistență când este necesar, dar permițând copilului să lucreze independent pentru dezvoltarea autonomiei.

Întrebări frecvente

La ce vârstă poate fi diagnosticată tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate?

Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate poate fi diagnosticată de obicei în jurul vârstei de 6-7 ani, când copilul începe școala și cerințele academice devin mai evidente. Totuși, simptomele pot fi observate încă din copilăria timpurie, dar diagnosticul formal necesită o evaluare detaliată de către un specialist.

Cum diferă tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate la băieți față de fete?

La băieți, tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate se manifestă adesea prin hiperactivitate și comportamente impulsive, în timp ce fetele pot prezenta mai frecvent simptome de neatenție. Aceste diferențe pot duce la subdiagnosticarea fetelor, deoarece simptomele lor sunt mai puțin evidente și mai puțin perturbatoare.

Pot copiii să depășească tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate?

Unii copii pot vedea o ameliorare a simptomelor pe măsură ce cresc și dezvoltă strategii de adaptare. Cu toate acestea, mulți continuă să experimenteze simptome în adolescență și chiar la vârsta adultă. Intervențiile timpurii și sprijinul continuu sunt esențiale pentru gestionarea eficientă a tulburării.

Cât timp durează până când medicația pentru tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate începe să funcționeze?

Medicamentele stimulante pentru tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate încep să acționeze rapid, adesea în decurs de 30 până la 60 de minute după administrare. Medicamentele non-stimulante pot necesita câteva săptămâni pentru a-și manifesta efectele complete, iar monitorizarea atentă este necesară pentru a evalua eficacitatea tratamentului.

Care sunt efectele secundare ale medicației pentru tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate?

Medicația poate provoca efecte secundare precum scăderea apetitului, insomnie, dureri de cap sau iritabilitate. Este important ca medicul să monitorizeze aceste efecte și să ajusteze doza dacă este necesar pentru a minimiza disconfortul și a maximiza beneficiile terapeutice.

Cum pot ajuta copilul să reușească la școală?

Pentru a sprijini succesul academic al copilului, este esențial să colaborați strâns cu profesorii și să implementați strategii personalizate. Acestea pot include stabilirea unui program structurat, utilizarea materialelor vizuale și oferirea de pauze frecvente pentru a menține atenția copilului.

Ar trebui să-i spun copilului despre diagnosticul său de tulburare de deficit de atenție și hiperactivitate?

Este important să discutați deschis cu copilul despre diagnosticul său, folosind un limbaj adecvat vârstei. Explicarea tulburării îl poate ajuta să-și înțeleagă mai bine comportamentele și să accepte sprijinul necesar pentru gestionarea simptomelor.

Cât de des ar trebui să meargă la medic copiii cu ADHD?

Copiii cu această tulburare ar trebui să fie evaluați periodic de către medicul lor pentru a monitoriza progresul și a ajusta tratamentul după cum este necesar. Vizitele regulate asigură o gestionare eficientă a simptomelor și permit detectarea timpurie a oricăror complicații.

Care este diferența dintre ADHD și comportamentul normal al copiilor?

Diferența constă în persistența și severitatea simptomelor. În timp ce toți copiii pot fi uneori neatenți sau agitați, cei cu această tulburare prezintă simptome constante care afectează semnificativ funcționarea zilnică în diverse medii, inclusiv acasă și la școală.

Concluzie

Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate reprezintă o provocare complexă atât pentru copii, cât și pentru părinții lor. Cu toate acestea, prin diagnostic precoce, intervenții personalizate și suport continuu, copiii pot dezvolta abilitățile necesare pentru a gestiona eficient simptomele și a avea succes în viața personală și academică. Sprijinul din partea familiei, școlii și profesioniștilor din domeniul sănătății este esențial pentru a oferi un mediu propice dezvoltării armonioase.

Ti s-a parut folositor acest articol?

Da
Nu

Surse Articol

Coghill, D., Banaschewski, T., Cortese, S., Asherson, P., Brandeis, D., Buitelaar, J., ... & Simonoff, E. (2021). The management of ADHD in children and adolescents: bringing evidence to the clinic: perspective from the European ADHD Guidelines Group (EAGG). European child & adolescent psychiatry, 1-25.

https://link.springer.com/article/10.1007/s00787-021-01871-x

Sayal, K., Prasad, V., Daley, D., Ford, T., & Coghill, D. (2018). ADHD in children and young people: prevalence, care pathways, and service provision. The lancet psychiatry, 5(2), 175-186.

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(17)30167-0/abstract

Felt, B. T., Biermann, B., Christner, J. G., Kochhar, P., & Van Harrison, R. (2014). Diagnosis and management of ADHD in children. American Family Physician, 90(7), 456-464.

https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2014/1001/p456.html

Dr. Aurora Albu

Consultați întotdeauna un Specialist Medical

Informațiile furnizate în acest articol au caracter informativ și educativ, și nu ar trebui interpretate ca sfaturi medicale personalizate. Este important de înțeles că, deși suntem profesioniști în domeniul medical, perspectivele pe care le oferim se bazează pe cercetări generale și studii. Acestea nu sunt adaptate nevoilor individuale. Prin urmare, este esențial să consultați direct un medic care vă poate oferi sfaturi medicale personalizate, relevante pentru situația dvs. specifică.