Tratamentul specific pentru autism poate să nu fie potrivit pentru alte tulburări care doar mimează simptomele acestuia. Mai mult, unele afecțiuni, precum intoxicația cu plumb, necesită intervenții medicale complet diferite față de cele utilizate în autism.
Tulburări de dezvoltare frecvent confundate cu autismul
Tulburările de dezvoltare pot afecta multiple aspecte ale creșterii și maturizării copilului, incluzând abilitățile motorii, cognitive, de limbaj și sociale. Aceste probleme pot apărea izolat sau în combinație, creând uneori tablouri clinice care se suprapun cu simptomatologia autismului.
Întârzieri în dezvoltarea vorbirii și limbajului
Copiii care prezintă întârzieri în dezvoltarea limbajului pot manifesta dificultăți semnificative în exprimarea verbală și înțelegerea comunicării. Aceste întârzieri pot fi cauzate de diverse afecțiuni neurologice, genetice sau de mediu. Problemele de limbaj pot include vocabular limitat, dificultăți în formarea propozițiilor și utilizarea incorectă a regulilor gramaticale. Cu toate acestea, spre deosebire de autism, acești copii mențin adesea dorința de interacțiune socială și demonstrează abilități adecvate de comunicare non-verbală.
Probleme de auz
Deficiențele auditive pot determina comportamente care seamănă cu cele întâlnite în autism. Copiii cu probleme de auz pot părea neatenți, pot avea dificultăți în urmarea instrucțiunilor și pot dezvolta întârzieri în vorbire. Totuși, după identificarea și tratarea problemelor auditive, acești copii demonstrează o îmbunătățire semnificativă a abilităților de comunicare și interacțiune socială.
Citire timpurie și inteligență înaltă
Unii copii demonstrează abilități cognitive excepționale și pot citi la o vârstă foarte timpurie, fenomen cunoscut sub numele de hiperlexie. Deși pot prezenta un interes intens pentru litere și numere, similar cu interesele restrânse observate în autism, acești copii mențin de obicei capacitatea de a dezvolta relații sociale semnificative și demonstrează empatie față de ceilalți.
Probleme de procesare senzorială
Sensibilitate la lumină: Hipersensibilitatea la stimuli vizuali poate cauza disconfort semnificativ și comportamente de evitare. Copiii afectați pot manifesta reacții intense la lumini puternice sau schimbătoare, pot avea dificultăți în medii cu iluminare artificială intensă și pot prezenta comportamente de autostimulare vizuală pentru a-și regla răspunsul la stimulii luminoși.
Sensibilitate la sunete: Procesarea atipică a stimulilor auditivi poate determina reacții exagerate la zgomote comune sau neașteptate. Copiii pot manifesta anxietate în medii zgomotoase, pot încerca să își acopere urechile frecvent și pot avea dificultăți în filtrarea zgomotelor de fond pentru a se concentra asupra vocii umane.
Sensibilitate la atingere: Hipersensibilitatea tactilă poate afecta semnificativ interacțiunile sociale și activitățile zilnice. Copiii pot manifesta disconfort la atingerea anumitor texturi, pot respinge îmbrăcămintea cu etichete sau cusături proeminente și pot avea reacții negative la îmbrățișări sau alte forme de contact fizic.
Tulburări psihologice cu caracteristici asemănătoare autismului
Anumite tulburări psihologice pot prezenta manifestări care se suprapun cu simptomele autismului, necesitând o evaluare atentă pentru diagnosticul diferențial corect.
Tulburarea obsesiv-compulsivă: Persoanele afectate manifestă gânduri intruzive și comportamente repetitive compulsive. Deși aceste comportamente pot părea similare cu stereotipiile din autism, în tulburarea obsesiv-compulsivă există conștientizarea caracterului irațional al acestora și dorința de a le controla.
Tulburarea de comunicare socială: Această afecțiune implică dificultăți în utilizarea limbajului în context social, probleme în adaptarea comunicării la diferite situații sociale și dificultăți în înțelegerea aspectelor non-literale ale comunicării. Spre deosebire de autism, nu sunt prezente interesele restrânse și comportamentele repetitive.
Tulburarea de atașament reactivă: Copiii cu această tulburare prezintă dificultăți în formarea relațiilor sociale și emoționale sănătoase. Deși pot părea dezinteresați de interacțiunile sociale, similar cu autismul, această tulburare este cauzată de experiențe traumatice sau neglijență severă în perioada timpurie a dezvoltării.
Tulburarea de personalitate evitantă: Persoanele care suferă de această tulburare manifestă anxietate socială severă, teamă intensă de respingere și sentimente puternice de inadecvare. Deși pot părea similare cu manifestările autismului prin evitarea interacțiunilor sociale și dificultățile de comunicare, diferența principală constă în faptul că acești indivizi își doresc relații sociale dar se tem de consecințele negative ale acestora, în timp ce persoanele cu autism au adesea un interes redus față de interacțiunile sociale în sine.
Schizofrenia: Această tulburare psihică gravă poate prezenta simptome care se aseamănă cu autismul, precum izolarea socială și comportamentele repetitive. Cu toate acestea, schizofrenia se caracterizează prin prezența halucinațiilor și a delirurilor, simptome care nu sunt specifice autismului. În plus, schizofrenia apare de obicei la vârsta adultă, în timp ce autismul se manifestă în copilăria timpurie.
Afecțiuni genetice care imită autismul
Modificările genetice pot determina tulburări de dezvoltare complexe care prezintă caracteristici similare cu autismul. Aceste afecțiuni au la bază mutații specifice ale materialului genetic și necesită o abordare terapeutică distinctă.
Sindromul X fragil
Această tulburare genetică afectează predominant băieții și cauzează întârzieri în dezvoltarea cognitivă și dificultăți de comunicare. Persoanele afectate prezintă caracteristici fizice distinctive, precum față alungită și urechi proeminente, alături de probleme comportamentale și sociale care pot fi confundate cu autismul. Sindromul se transmite pe cromozomul X și necesită consiliere genetică pentru familiile afectate.
Sindromul Landau-Kleffner
Această afecțiune neurologică rară se caracterizează prin pierderea progresivă a abilităților de limbaj la copiii care anterior au avut o dezvoltare normală. Copiii afectați dezvoltă dificultăți severe în înțelegerea și exprimarea limbajului, precum și modificări ale activității electrice cerebrale detectabile prin electroencefalogramă. Spre deosebire de autism, această tulburare apare de obicei între 3 și 7 ani.
Sindromul Prader-Willi
Această tulburare genetică complexă se caracterizează prin probleme de dezvoltare, comportament alimentar compulsiv și dificultăți cognitive. Persoanele afectate prezintă hipotonie musculară în perioada sugarului, urmată de apetit excesiv și obezitate în copilărie. Manifestările comportamentale includ rigiditate, anxietate și dificultăți de interacțiune socială care pot fi confundate cu simptomele autismului.
Sindromul Angelman
Această afecțiune genetică rară cauzează întârzieri semnificative în dezvoltare și probleme neurologice. Copiii afectați prezintă caracteristici distinctive precum râs frecvent și nemotivat, probleme de echilibru și coordonare, convulsii și dificultăți severe de vorbire. Deși unele comportamente pot părea similare cu cele din autism, prezența unui comportament social foarte deschis și vesel diferențiază această condiție.
Sindromul de deleție 22q11.2
Probleme în dezvoltarea vorbirii: Copiii afectați de acest sindrom prezintă întârzieri semnificative în limbaj și dificultăți de articulare. Problemele de vorbire pot include întârzieri în apariția primelor cuvinte, vocabular limitat și dificultăți în formarea propozițiilor complexe. Vocea poate avea un timbru nazal caracteristic din cauza anomaliilor structurale ale palatului.
Provocări în interacțiunea socială: Persoanele cu acest sindrom manifestă anxietate socială pronunțată și dificultăți în interpretarea situațiilor sociale. Problemele de comunicare non-verbală, dificultățile în menținerea contactului vizual și tendința de a se retrage din situații sociale pot fi confundate cu manifestările autismului. Cu toate acestea, acești copii păstrează dorința de a interacționa social, dar le lipsesc abilitățile necesare.
Dificultăți de învățare: Sindromul afectează semnificativ procesul de învățare, manifestându-se prin probleme de atenție, memorie de lucru redusă și dificultăți în procesarea informațiilor. Copiii pot avea performanțe școlare scăzute, în special la matematică și în sarcinile care necesită raționament abstract. Aceste probleme cognitive necesită intervenție educațională specializată și suport constant în procesul de învățare.
Afecțiuni medicale care pot părea autism
Diverse condiții medicale pot produce simptome comportamentale și cognitive care mimează manifestările autismului. Identificarea și tratarea acestor afecțiuni poate duce la ameliorarea semnificativă a simptomelor.
Intoxicația cu plumb: Expunerea la plumb poate cauza probleme neurologice severe care se manifestă prin întârzieri în dezvoltare, dificultăți de învățare și modificări comportamentale. Copiii afectați pot prezenta probleme de atenție, hiperactivitate, întârzieri în dezvoltarea limbajului și dificultăți de procesare senzorială. Spre deosebire de autism, simptomele se pot ameliora semnificativ după eliminarea expunerii la plumb și implementarea tratamentului specific.
Întârzieri în dezvoltare: Întârzierile în dezvoltare pot afecta multiple aspecte ale creșterii copilului ce includ abilitățile motorii, cognitive și de comunicare. Aceste întârzieri pot fi cauzate de diverși factori precum probleme genetice, complicații la naștere sau factori de mediu. Deși copiii cu autism prezintă adesea întârzieri în dezvoltare, acestea pot avea și alte cauze, cum ar fi sindromul Down sau alte afecțiuni neurologice, care necesită abordări terapeutice specifice și diferite de cele utilizate în autism.
Dificultăți de învățare: Problemele de învățare pot include dificultăți în citire, scriere, matematică sau procesarea informațiilor. Copiii care prezintă astfel de dificultăți pot manifesta frustrare, anxietate și comportamente care par similare cu cele din autism. Cu toate acestea, copiii cu dificultăți de învățare mențin de obicei capacitatea de a forma relații sociale apropiate și demonstrează empatie față de ceilalți, aspecte care îi diferențiază de copiii cu autism.
Interese restrânse: Focalizarea intensă asupra unor subiecte sau activități specifice poate apărea la mulți copii ca parte a dezvoltării lor normale sau ca manifestare a unei inteligențe superioare. Deși persoanele cu autism prezintă adesea interese restrânse și comportamente repetitive, prezența exclusivă a acestor interese, fără alte simptome caracteristice autismului precum dificultățile de comunicare socială și comportamentele repetitive, sugerează că ar putea fi vorba despre alte condiții sau despre o trăsătură de personalitate distinctă.